עדיין מפלים אותנו לרעה

מדו"ח שנחשף לאחרונה עולה שבשירות המדינה הגברים העובדים מרוויחים בממוצע 24% יותר מנשים

האתגר החשוב ביותר שעומד לפתחו של עולם העבודה בישראל הוא השילוב הראוי והאמיתי של נשים, ובתוך כך של הורים בכלל. נטל ההורות, שמוטל בעיקר על נשים, מהווה חסם בפני יציאה לעבודה, בפני הגדלת משרה, בפני קבלת תגמול כספי הולם ובפני קידום מקצועי.

האפליה המבנית המתקיימת נגד נשים נעוצה לא רק בסיבה זו, אך בה יכולה המדינה לטפל באמצעים תקיפים בשיתוף פעולה עם ארגוני המעסיקים, המגזר השלישי ואנשים פרטיים המחויבים לנושא.

באופן לא מפתיע, דו"ח שנחשף לאחרונה על ידי בכיר במשרד האוצר במסגרת ועדת השרים לקידום מעמד האישה מציג תמונה מדאיגה ומקוממת. מהדו"ח עולה כי הגברים העובדים בשירות המדינה מרוויחים בממוצע 24% (!) יותר מהנשים בשירות המדינה. נתון זה מהדהד על רקע הנחת היסוד לפיה האפליה בין נשים לגברים בשוק התעסוקה חזקה הרבה יותר בשוק הפרטי. שוב מסתבר שגם בזירה אשר נחשבת למחויבת יותר לשוויון בין המינים קיימים פערים בלתי הוגנים ובלתי נסבלים.

לאחרונה הצטרפה ישראל ל-OECD. חשוב לזכור כי פערי השכר המגדריים במדינות השייכות ל-OECD עומדים על 15%, נתון אשר צריך להדליק נורה אדומה אצל מעצבי המדיניות הכלכלית-חברתית אצלנו, ומבליט את היעד אליו מדינת ישראל צריכה לשאוף בשנים הקרובות.

בדו"ח מקיף שפרסמה לאחרונה שדולת הנשים בישראל עולה תמונה מדאיגה נוספת: כמעט בכל התחומים - עסקים, אקדמיה, חינוך, רווחה ועוד - לא חל שיפור משמעותי במצבן של נשים. כלומר האפליה שהתקיימה לפני 20 שנה עדיין מלווה אותנו.

משרד התמ"ת מנסה לצמצם את הפער באמצעות כלים שונים, ביניהם: העמקת הסבסוד למעונות יום, עידוד תעסוקת נשים חרדיות, הרחבת פעילותה של הנציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה והגדלת התקציב של האגף להכשרות מקצועיות.

דרך נוספת להתמודדות עם הבעיה היא חקיקה, ואכן בשנים האחרונות אנו עדים ליותר חקיקה מקדמת שוויון: הארכת חופשת הלידה מ-12 ל-14 שבועות, הארכת תקופת הגבלת הפיטורים במהלך חופשת הלידה, והצעת החוק שאושרה בקריאה טרומית ועניינה הארכת חופשת הלידה שלא בתשלום ל-26 שבועות.

יחד עם זאת, אין בכוחה של חקיקה, מואצת ורבה ככל שתהיה, לדכא לבדה אפליות תרבותיות, חברתיות וכלכליות בין המינים. התמודדות עם אפליה זו דורשת גיבוש מדיניות ממשלתית סדורה ובהירה שלצידה פיקוח, כלי אכיפה ומתן תמריצים. בנוסף יש לפעול לגיבוש הסכמות עם מעסיקים וארגוניהם, ארגוני זכויות נשים ומשרדי הממשלה השונים, בנוגע לדרכי הפעולה וההתנהלות הראויים לכלכלה מפותחת ומתקדמת כזו של מדינת ישראל.

האתגר עומד לפתחנו ועלינו כחברה לעמוד בו בהצלחה.

ביום שני הקרוב יתקיים במשכן הכנסת טקס "אות המעסיק המתקדם" לקידום נשים בעבודה.

ח"כ נוקד היא סגנית שר התמ"ת