מה אתה עשית בשביל מדינה?

מה נשאר מ"דור הזהב" שהביא את פורטוגל לגמר יורו 2004? לא הרבה ■ אפילו אצל כריסטיאנו רונאלדו הגדול משהו משתבש כשהוא עולה על בורדו-ירוק

1. צריך להגיד את האמת: כשמסתכלים על הסגל הנוכחי של פורטוגל, קשה לראות איך הנבחרת הזאת מגיעה רחוק במונדיאל. "דור הזהב" המפורסם שהגיע עד לגמר יורו 2004 הולך ופוחת. הכוכבים הגדולים של פעם - רוי קושטה, נונו גומז, פאולטה, ופיגו הגדול - כבר לא חלק מהסגל. חלקם כבר לא בכדורגל.

כמו שהדברים נראים, הנבחרת הנוכחית היא של כריסטיאנו רונאלדו. ועוד עשרת העובדים שלו לידו. נכון, יש בפורטוגל כמה שמות מבטיחים על הנייר, כמו פפה מריאל מדריד, דקו מצ'לסי, טיאגו מיובנטוס, אלמיידה מברמן - אבל אלו שחקנים לא מספק מצוחצחים ויצירתיים. לא כאלו שיסחבו נבחרת שחיה על השם ההתקפי שלה להצגות כדורגל מרהיבות, כמו שראינו בהנאה מרובה בשנים הקודמות.

לכל אלו אפשר גם להוסיף את קמפיין המוקדמות העלוב, בו הצליחו הפורטוגלים להשתחל רק ברגע האחרון לדרא"פ 2010.

2. בהתחלה, אף אחד בפורטוגל לא העריך שהמצב יהיה קשה עד כדי כך. אבל הפציעה של נאני בכתף ערב פתיחת הטורניר הרסה את התוכניות. לקשר מנצ'סטר יונייטד ייעדו בפורטוגל את תפקיד שוליית הקוסם של רונאלדו, ומי שיעזור לשחקן היקר בעולם במלאכת ההרכבה. "זו מכה שלא תאמן עבורינו", אמר ל-‏AFP‏ חלוץ זניט סט. פטרסבורג, דאני. "נאני הגיע בפורמה אדירה לטורניר הזה, ובלעדיו ללא ספק שיהיה לנו יותר קשה לייצר רעיונות מקדימה".

מי שיצטרך לעזור לרונאלדו כעת באגף היצירתיות הוא סימאו, הקיצוני של אתלטיקו מדריד. אחד מהשרידים האחרונים ל"דור הזהב" ההוא. אלא שגם הקשר בן ה-30, לצערה הענק של פורטוגל, מגיע עם פציעה, ואחרי העונה הכי חלשה בקריירה מבחינה התקפית (כבש רק 2 שערים ב-34 הופעות בליגה הספרדית).

ואם נראה לכם שהסגל הפורטוגלי לא מאיים כלל, מה תגידו על אלילת המזל שגם היא בחרה הפעם לא לחייך. גם אם פורטוגל תעבור את "בית המוות", התסריט הכי ריאלי יוביל אותה לשמינית גמר מול ספרד. אחר כך באמת קשה לראות את הפסטיבל ממשיך.

אפילו הבוסים של הנבחרת הפורטוגלית לא מצפים ממנה ליותר מדי. "גם אם לא נגיע לגמר, זה לא ייחשב לכישלון", אמר בשבת בציניות מודגשת ד"ר ג'ילברטו מדאיל, נשיא ההתאחדות הפורטוגזית. מייד אחר-כך, עבר מדאיל, שמכיר טוב את אבי לוזון מישיבות הוועד הפועל של אופ"א, לכנות: "עצם הנוכחות שלנו בטורניר הזה היא סיפוק גדול".

3. ‏אם חוזרים לרגע לסוגיית רונאלדו, הרי שהמלך של ריאל מדריד עדיין לא הצליח להביא לידי ביטוי בנבחרת את היכולות שלו ברמת המועדונים. לטורנירים הגדולים האחרונים הוא לא באמת טרח להופיע - ביורו 2008 כבש רק שער אחד. קצב הכיבוש הכללי שלו בנבחרת (22 גולים ב-72 הופעות) הוא סביר, אבל רחוק מאוד מקצב קריעת הרשתות שלו בליגות בספרד ואנגליה שעומד בשנתיים האחרונות על יותר מחצי שער למשחק. הנתון הכי מצער עבור פורטוגל הוא שרונאלדו לא כבש שער בינלאומי כבר 16 חודשים רצופים. נצח במונחים שלו.

כשנדרש להתייחס לנושא אתמול, במסיבת עיתונאים בדרום אפריקה, רונאלדו שוב הצדיק את הפסל שבנו לכבודו "נייקי" בפרסומת האחרונה שלהם: "דיברתי עם איזה שחקן עבר גדול, והוא אמר לי שגולים הם כמו קטשופ - לפעמים אתה לוחץ חזק והם לא יוצאים. אבל כשהם יוצאים, הם יוצאים בצרורות".