12 כתבי אישום נגד עובדי המינהל: קיבלו שוחד כספי ומיני

בין הנאשמים - עופר עידה, ראש מדור חוזים במינהל מקרקעי ישראל, הנאשם בין היתר כי קיים יחסי מין עם אזרחית שפנתה אליו כדי לקדם תוכנית לחיזוק הבניין שבו התגוררה ברעננה - תמורת הבטחה לקידום ענייניה במינהל

‎‎פרקליטות מחוז תל-אביב הגישה לבתי המשפט המחוזי והשלום בתל-אביב 12 כתבי אישום נגד 19 נאשמים בפרשיות שוחד שונות של עובדי מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י) במחוז מרכז.

בין הנאשמים: עופר עידה, ראש מדור חוזים בממ"י; דרור פוטרמן, ראש ענף במחלקת שירות מרחבי בממ"י; ששון כהן, "מאכער" הפועל מול ממ"י; וכן עורך הדין אליעזר בשארי.

כתבי האישום מייחסים לנאשמים עשרות אישומים בעבירות של לקיחת שוחד בסך עשרות אלפי שקלים, קבלת דבר במירמה, דרישה כוזבת של עובד ציבור, העלמת מסמך, מירמה והפרת אמונים, קשירת קשר לזיוף ועבירות נוספות.

ראשית הפרשה במידע מודיעיני שהגיע למשטרה. באוקטובר 2007 הוחדר סוכן סמוי למחלקת החוזים בממ"י מחוז מרכז. הסוכן יצר קשרי עבודה וחברות עם עופר עידה, ראש מדור חוזים בממ"י, שכעבור זמן מה החל להציע לו לבצע עימו פעולות עברייניות שונות בתמורה לכספי שוחד.

במספר הזדמנויות ביקש עידה מהסוכן להנפיק שוברים לתשלום דמי היתר על קרקע על סך סכומים נמוכים מאלה המגיעים למינהל, תמורת תשלום שוחד. כמו כן ביקש עידה מהסוכן שלא לסרוק מסמכים בתיקי המינהל, כדי לטשטש את מעשיו.

באחת ההזדמנויות, כך נטען, זייף עידה עם עורך דין בשארי מסמכים של המינהל, במטרה לקבל היתר לבניית בית בנחלה במושב ירחיב. בנוסף, נטען כי במשך תקופה ארוכה קיים עידה יחסי מין עם אזרחית שפנתה אליו כדי לקדם תוכנית לחיזוק הבניין שבו התגוררה ברעננה, תמורת הבטחה לקידום ענייניה מול ממ"י.

מעת לעת הסתייע עידה בשירותיו המקצועיים של נאשם נוסף, דרור פוטרמן, מנהל ענף במחלקת שירות מרחבי בממ"י מרכז, שהיה מוסמך לתת הנחות בדמי חכירה, לפי קריטריונים סוציו-אקונומיים או בריאותיים. כתב האישום חושף כי בהזדמנויות רבות פעל פוטרמן להורדת הריבית על דמי חכירה, מבלי שבדק האם המבקשים עומדים בקריטריונים.

בעקבות החקירה הורה היועץ המשפטי לממשלה ביוני 2009 למינהל מקרקעי ישראל למנות צוות בדיקה מקצועי פנימי.