אמנון ברזילי מוכר מניות במטיס למוני הראל בכמיליון דולר בלבד

העסקה הנוכחית מסיימת שותפות כושלת של השניים, בה הם מחקו כ-55 מיליון שקל מהשווי בו בוצעה השקעתם במטיס

חודש לאחר שבנק מזרחי-טפחות הגיש בקשה למינוי כונס לבעלי מטיס קפיטל, אמנון ברזילי ומוני הראל, בגין חוב של 19 מיליון שקל, רוכש הראל את חלקו של ברזילי בחברה הפרטית אופקים (המחזיקה ב-69.2% ממטיס) תמורת 970 אלף דולר בלבד. ברזילי התחייב להעביר את מלוא החזקותיו באופקים (50.5%) בתוך 60 יום, ובתמורה הראל ישחרר את ברזילי מהערבויות האישיות עליהן חתם מול הבנק. במקביל, הודיע ברזילי מיידית על התפטרותו מתפקיד יו"ר דירקטוריון מטיס קפיטל.

את ההלוואה המקורית ממזרחי-טפחות, בסך 42.5 מיליון שקל, לקחו ברזילי והראל בינואר 2008 כדי לרכוש את השליטה במטיס קפיטל, וזאת במסגרת הסכם היפרדות בין ברזילי ושותפו הקודם בחברת ההשקעות גמול, אייל יונה. כנגד 48% ממניות מטיס שילמו השניים 85 מיליון שקל - השקעה עליה הם מופסדים כיום כ-55 מיליון שקל, ובהמשך הגדילו את החזקתם בחברה.

חודשים ספורים לאחר העסקה המשותפת, נתגלע סכסוך בין השניים שגלש לחילופי האשמות כבדים בתקשורת, תביעות הדדיות והלשנות לרשות ניירות ערך על פעולות בלתי חוקיות לכאורה שבוצעו בחברה. רק בסוף 2008 הגיעו הצדדים להסכם פשרה שאיפשר להם להמשיך לפעול יחד, אך זה לא עזר למטיס. שווי החברה הידרדר בהתמדה, והיום היא נסחרת בשווי של 64 מיליון שקל בלבד. את הרבעון הראשון של השנה סיימה מטיס קפיטל בהפסד של 11 מיליון שקל, לאחר הפסדים של כ-130 מיליון שקל בשנים 2008-2009.

רואי החשבון של מטיס הפנו את תשומת הלב לתוכניות ההנהלה, להסכמי המימון וללוחות הזמנים לפירעון ההתחייבויות השוטפות, וסיכמו כי "גורמים אלו מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ'עסק חי'".

"מוני יוביל את החברה הכי טוב"

ברזילי והראל ניסו להציל את החברה, ובשנה האחרונה ניהלו מכירת חיסול לנכסיה, שהבולטת בהן הייתה מכירת מלוא החזקותיה (50%) ביפנאוטו, יבואנית רכבי סובארו, לשותף גד זאבי.

ברזילי התייחס היום לעסקה, ואמר: "אני שמח ומרוצה. מוני יוביל את החברה הכי טוב בעולם. קיבלתי 4.8% מהמניות של מטיס ויש לי אופציה לקבל שליש מהרווח אם יהיה במכירת פעילות הדלק בארה"ב". ברזילי גם בירך על השתחררותו מהערבויות לבנק: "גמרתי עם מזרחי-טפחות ושלום על ישראל", אמר.