אנחת רווחה: ספרד הצליחה לגייס כ-3.5 מיליארד אירו בהנפקה

(עדכון) - הממשלה תכננה לגייס 2.5-3.5 מיליארד אירו וגורמים בחדרי מסחר באירופה מסרו לסוכנויות הידיעות כי הביקושים בהנפקה היו חזקים

הקלה במשבר החוב באירופה: הנפקת האג"ח של ספרד עברה היום (ה') בהצלחה והממשלה גייסה כמעט 3.5 מיליארד אירו - בקצה העליון של טווח הגיוס שתכננה.

ספרד גייסה 3 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-10 שנים ובריבית ממוצעת של 4.7%, לעומת ריבית של 4% בהנפקה דומה שבוצעה ב-20 במאי. בהנפקה נרשמו ביקושי יתר של פי 1.89. כמו כן היא גייסה 479 מיליון אירו בהנפקת אגרות חוב ל-30 שנה, בריבית של 5.9%. הממשלה תכננה לגייס 2.5-3.5 מיליארד אירו וגורמים בחדרי מסחר באירופה מסרו לסוכנויות הידיעות כי הביקושים בהנפקה היו חזקים.

ההנפקה מגיעה יום לאחר דיווח בעיתון הספרדי EI economista, לפיו מתגבשת תוכנית סיוע לספרד בהיקף של 250 מיליארד אירו, מה שמגביר את המתח בשווקים. הדיווח הוכחש נמרצות על ידי שרת האוצר של ספרד, אך הוא מצטרף לדיווח אחר בסוף השבוע של ה"פייננשל טיימס", לפיו האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית אכן מגבשות חבילת סיוע לספרד, במידה וזו תזדקק לה.

ימים טרופים עוברים על ספרד. הממשלה מנסה לצמצם את הגירעון שלה ולגייס הון כדי למחזר חובות, כאשר במקביל ישנו חשש בשווקים שמא השווקים יטרקו את הדלת בפניה של ספרד. ממש כמו במקרה של יוון.

במקביל, הבנק המרכזי של ספרד הודיע היום כי הוא יפרסם בתקופה הקרובה את תוצאות מבחני הלחץ שערך בקרב הבנקים המסחריים בספרד. המבחנים נועדו לבדוק את מידת עמידותם של הבנקים בספרד בפני זעזועים חיצוניים והפרשות בשיעורים שונים לחובות מסופקים. המבחנים החלו בעקבות החולשה שהתגלתה במערכת הפיננסית בספרד, שבאה לידי ביטוי בקריסת חלק מהבנקים ומיזוגם לתוך בנקים גדולים יותר.

ספרד נדבקה במשבר החוב האירופי, שמשפיע במיוחד על מדינות דרום אירופה. המצב הכלכלי שם אינו מעודד ושיעור האבטלה חצה את ה-20%. הממשלה השיקה תוכנית צנע שנועדה לחתוך את הגירעון התקציבי מרמה של 11.2% מהתמ"ג היום ל-3% מהתמ"ג בשנת 2013.