ח"כ יחימוביץ': "כשאני עוזרת למעמד הביניים - זה פופוליזם?"

חברת הכנסת, בראיון לעורך "גלובס" חגי גולן ברדיו ללא הפסקה: "לא מוסרי שבאותה חברה אדם אחד ירוויח 1.5 מיליון שקל בחודש ואדם אחר ירוויח 20 שקל ו-70 אגורות בשעה. זה אפילו מפלצתי"

"לא מוסרי שבאותה חברה אדם אחד, שהוא ילוד אישה ככל אדם וגם אם הוא הכי מוכשר, ירוויח 1.5 מיליון שקל בחודש, ואדם אחר, ירוויח 20 שקל ו-70 אגורות בשעה. זה אפילו מפלצתי ומשקף בצורה מאוד ברוטלית גם את מצבנו לעומת מדינות ה-OECD. מכל מדינות ה-OECD, אנחנו המדינה עם פערי השכר הגדולים ביותר. זה דבר שלא יתואר".

כך אמרה הבוקר ח"כ שלי יחימוביץ' בראיון לתוכנית של עורך "גלובס", חגי גולן, המשודרת מדי יום ה' ברדיו ללא הפסקה (103), בשעות 9:00 עד 10:00.

יחימוביץ' נשאלה בראיון על המחקר שביצעה פירמת ראיית החשבון קסלמן וקסלמן בנוגע לשכר הבכירים, שמסקנותיו פורסמו אתמול (ד') ב"גלובס". לפי המחקר, רק עשרות מנהלים במשק מרוויחים שכר עתק לא הגיוני.

על כך הגיבה ח"כ יחימוביץ': "זה נכון. באמת מדובר בקבוצה מאוד קטנה. על מי אנחנו מדברים? על 16 משפחות ששולטות על חצי מדינה. אנחנו מדברים על ריכוזיות. על זה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על השכר החזירי של המנהלים הבכירים. אנחנו מדברים באמת על קבוצה מאוד קטנה. מדובר בקבוצה שלא מאפיינת בכלל את שוק השכר הישראלי, ומדובר באלפיון עליון של שכירים. אגב, לא כל כך מעט כמו שכתוב במחקר, מדובר במניפולציה. יש כ-300 מנהלים כאלה".

לפי יחימוביץ', "באמת מדובר בקבוצה קטנה שגורפת לעצמה שיעור בל יתואר מהרווחים, ולפעמים בכלל לא מהרווחים; לפעמים גם כשהחברה מפסידה. וזה לעומת העובדים שמשתכרים 20 שקלים ו-70 אגורות לשעה, או לעומת פקידים בבנק שדבק בהם איזה דימוי של עשירים גדולים, והם משתכרים 6,000 ו-8,000 שקל בחודש".

בתגובה לשאלה למה צריך להתערב בהסכמים שבין בעלי המניות ובעלי השליטה למנהלים הבכירים, ענתה יחימוביץ': "הבעיה היא שבעלי השליטה הם לא בהכרח הציבור הרחב. בעלי השליטה בסופו של יום, קובעים את ההרכב של הדירקטוריונים, את ההרכב של הדירקטוריון שמאשר את השכר. בעלי השליטה גורפים את עיקר הרווחים, אבל אסור לשכוח שכל החסכונות של הציבור הרחב, שהוא לא בעל שליטה, אלא מיוצג באמצעות המשקיעים המוסדיים, כל הכסף שלנו, כל החסכונות שלנו, כל פרוטה שיש לנו עלי אדמות, גם היא הולכת לחברות הציבוריות האלה שנסחרות בבורסה.

"לכן, כשהמנכ"ל גורף לעצמו שכר כזה זה יפה מאוד שעוזי ורטהיים רוצה לתת לו את זה. אבל מה עם כל העשרות האלפים, ומאות האלפים, שמשקיעים באותן חברות שבהן עוזי ורטהיים הוא בעל השליטה, הם לא יכולים להתערב בשכר".

- חגי גולן: תגידי, מה את עונה לכל אלה שאומרים שבעצם את מנהלת כאן איזה שהוא מאבק פופוליסטי, ליצור לעצמך איזה שהוא רייטינג גם פוליטי.

ח"כ יחימוביץ': "תראה, אני רגילה לשמוע את הטענה הזאת, אבל אני תמיד שומעת אותה כשמדובר במשהו שפוגע בקומץ חזקים, ועוזר להרבה אנשים חלשים במעמד ביניים. הטענה לפופוליסטית, היא טענה פופוליסטית, אין לי אפילו איך להשיב עליה. יש לי השקפת עולם, אני סוציאל דמוקרטית. עם השקפת העולם הזאת נבחרתי לכנסת. עם השקפת העולם הזאת אני ממשיכה ללכת ולממש אותה יום יום ושעה שעה, בחקיקה, במניעת מזימות רשע, בסיוע לאנשים. זאת השליחות, אני משרתת את הציבור.

"אני נורא מצטערת, אבל אני לא משרתת את מי שמכנה את עצמם ראשי המשק. הם לא גם לא ראשי המשק, הם סוחרים. אני משרתת את רוב רובו של הציבור, את מעמד הביניים, את העניים וזאת השליחות שלי".