הישג כלכלי לממשל אובמה: סין תאפשר רצועת ניוד ביואן

הבנק המרכזי של סין הודיע באתר הבית שלו כי יאפשר רצועת ניוד של היואן ובכך יבטל את הקפאת שערו שהחלה ביולי 2008 ■ שר האוצר האמריקני, שריכז מאמצים רבים בנושא בחודשים האחרונים, בירך את סין

שבוע לפני פסגת פורום מדינות ה-G20, סין משגרת מחווה יוצאת דופן ומאפשרת ניוד חופשי יותר של המטבע הלאומי שלה, היואן. כן מסר היום (שבת) הבנק המרכזי של סין בהודעה באתר הבית שלו. המהלך מגיע לאחר שסין קיבעה את שער החליפין שלה בשנתיים האחרונות ולאחר חודשים רבים של מאמצים מצד שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר לגרום לסין לנייד את היואן.

הבנק המרכזי של סין כתב בהודעה כי ההחלטה לאפשר ניוד של המטבע הגיעה לאור השיפור בכלכלה הסינית. הבנק לא הגביל בזמן את הניוד אך בכל מקרה יש לציין כי לא מדובר בניוד חופשי של המטבע, אלא בהחזרת מדיניות רצועת הניוד בטווח של 0.5% לכל היותר מדי יום. המשמעות היא שהבנק המרכזי לא יאפשר תנודות של יותר מ-0.5% ביואן ביום אחד.

ארה"ב לחצה על סין מזה זמן רב לאפשר ניוד של היואן. סין הקפיאה את שערו של היואן ביולי 2008 על 6.83 יואן לדולר ושמרה עליו נמוך באופן מלאכותי על מנת לעודד את הייצוא מהמדינה. במערב, ובייחוד בארה"ב, טענו כי סין נוהגת בחוסר הוגנות ופוגעת בתנאי הסחר. המבקרים טענו כי המטבע של סין אמור להיות חזק יותר משערו הנוכחי עקב הצמיחה החזקה בסין, ולראיה היואן התחזק בכ-21% מול הדולר בשלוש השנים שקדמו להקפאת שערו.

ואולם, הממשל הסיני דחה את הטענות ושמר על היואן נמוך. מגעים בין ארה"ב, בהובלת גייתנר, ובכירים בממשל הסיני התנהלו בחודשים האחרונים והם כללו מספר ביקורים של גייתנר בסין. היום, כאמור, הגיעה פריצת הדרך וגייתנר מיהר לברך את הממשל הסיני וטען כי מדובר בצעד שיחזק את הכלכלה הגלובלית.

ההכרזה של סין מגיעה כשבוע לפני פגישת מנהיגי מדינות ה-G20 בקנדה. המנהיגים ייפגשו ב-26-27 ביוני והם צפויים לדון בהתפתחויות הכלכליות האחרונות, ובעיקר במשבר החוב באירופה. אתמול שיגר נשיא ארה"ב ברק אובמה מכתב למנהיגי ה-G20, בו הוא רמז כי על מנהיגי האיחוד האירופי להמשיך במדיניות הפיסקאלית המרחיבה על מנת שלא לפגוע בהתאוששות הכלכלית העולמית.