את מי מעניינת הרצועה הסינית

את כולם - מטבעות מדינות רבות שמתחרות עם סין בשוקי הייצוא, צפויים להיחלש כנגד היואן

רונן מנחם הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות

הגמשת משטר שער החליפין, שסין הודיעה עליה, חשובה ומועילה, אולם, אם הפיחות במטבעות הסחר המתחרים, ובראשם האירו, יימשך; יתחזק החשש לצמצום בסחר החוץ הסיני; והאינפלציה הנוכחית תתמתן, הסיכוי שהמהלך יידחה, או יהיה מינורי יותר, יגדל. לכן, לא מן הנמנע שהלחץ על סין לבצע צעדים נמרצים יותר - יתחדש בקרוב.

סין הודיעה על הגמשת משטר שער החליפין, לאחר שהיואן המקומי היה צמוד לדולר של ארה"ב בשנתיים האחרונות.

הודעה זו, שבאה ערב התכנסות פסגת 20 המדינות עם הכלכלות הגדולות בעולם (G20), הוסברה בשיפור שנרשם בכלכלה המקומית, שהיא השלישית בגודלה בעולם. מאחורי הקלעים, סין עומדת תקופה ארוכה מול לחצים פוליטיים כבדים ועקביים לחזק את המטבע שלה וכך להביא לסחר חוץ מאוזן יותר, שיקל על מדינות אחרות להתאושש מהמשבר.

כשהחלה ההתאוששות הכלכלית, במרץ 2009, הדולר נחלש מאוד בעולם, בגלל הריבית הנמוכה שהוא מציע. רוב המטבעות בעולם התחזקו כנגדו, פרט ליואן הסיני (ועוד מספר מטבעות) שצמודים לדולר. כתוצאה, הייצוא הסיני הפך זול יותר וחלקה בעוגת הסחר העולמי גדל. מאז התגלו סימני חולשה, במיוחד באירופה, התהפכה התמונה: הדולר התחזק בעולם וכך גם היואן, הצמוד לו. כך החלה ההצמדה לפעול לרעת הייצוא הסיני.

והנה, סין נוקטת מהלך, שיכביד עוד יותר על הייצוא שלה. היא מתכוונת להגמיש את משטר שער החליפין, באופן שיאפשר ליואן, שעדיין נחשב חלש בהרבה מערכו בשיווי משקל, להתחזק. זאת, דרך הצמדתו לסל מטבעות, ולא במישרין לדולר. על רקע זה, חשיבות המהלך הסיני היא ראשית בעצם נקיטתו, המצביעה על נכונותה של סין לשתף פעולה עם הכלכלה הגלובאלית.

לא פחות חשוב, זהו שינוי משמעותי בשוק המט"ח העולמי, הננקט בזמן שמופיעים סימנים להתמתנות בהתאוששות הכלכלית הגלובאלית. בעקבות המהלך, המטבעות של מדינות רבות, שמתחרות עם סין בשוקי הייצוא, צפויים להיחלש עוד יותר כנגד היואן הסיני. עד כה שיעור הפיחות שלהם כנגד היואן היה מוגבל לשיעור הפיחות כנגד הדולר. כתוצאה, הייצוא שלהן יהפוך זול יותר ויקבל דחיפת כוח משמעותית נוספת. רבות מהן תלויות בייצוא כמנוע צמיחה, ולכן הפעילות הכוללת שלהן תקבל אף היא רוח גבית. אם ההתאוששות הגלובאלית אכן תתמתן, הדבר יקבל משנה חשיבות עבורן.

כמובן, בין המדינות הללו נמצאת ארה"ב, שהייצוא שלה נפגע מאוד מההתחזקות המהירה בדולר. כעת, יוכל הדולר להיחלש כנגד היואן ולהקל במקצת על היצואנים המקומיים.

בהמשך, אם הצמיחה תתחדש, והדולר ייחלש שנית, הרי הפעם, תחת משטר שער החליפין החדש, גם היואן יתחזק כנגדו, ואז לא יהיה לסין יתרון מלאכותי על מתחריה. כך תצאנה מדינות רבות נשכרות הן אם תתחולל האטה חוזרת והן אם הצמיחה תתחדש.

סחר החוץ העולמי ייהנה, בנוסף, מכך שלולא נקטה סין צעד זה, הסיכוי להחרפת עיצומי הסחר, שקריאות להנהגתם נשמעות ללא הרף בבתי הנבחרים בארה"ב, היה גדל. זאת לנוכח התיסוף המהיר בשער הדולר, שמקשה כעת על היצואנים האמריקאיים ומקנה לנושא משנה חשיבות.

על מנת להבין את העוצמה הפוטנציאלית של המהלך נסביר, שלפני 5 שנים כבר הנהיגה סין מדיניות שער חליפין מנוהל, במסגרתה נקבע המטבע לפי סל מטבעות, שכלל, יחד עם הדולר, את האירו והיין. השינוי המתוכנן כעת יישא אופי דומה. המדיניות אז שרדה שלוש שנים, בהן התחזק היואן 21%. הגיעו הדברים לידי כך, שלפני שנתיים, כשפרץ המשבר הכלכלי וסיכן את הייצוא הסיני, חזרה בה סין וקיבעה שוב את המטבע כנגד הדולר.

מדוע סין מוכנה לכך?

לכאורה, לנוכח חשיבות הייצוא לכלכלה הסינית, הממשלה לוקחת כאן סיכון מסוים. נזכיר, שבעיצומו של המשבר הכלכלי הגלובאלי, ברביע הראשון אשתקד, התוצר הסיני גדל 6% בלבד, לאחר שב-2009 עלה 9% וב-2007 זינק 12%. לפי הערכות, עקב העלייה המהירה בכוח העבודה האזרחי בסין, על התוצר לגדול ב-7% לפחות, כדי למנוע עלייה בת קיימא בשיעור הבלתי מועסקים - סוגיה חברתית רגישה מאוד במדינת מחוזות ענקית זו.

אולם, בשורה התחתונה, המהלך עשוי להועיל לסין (ולעולם, שסין אחראית ל-1/2 מקצב הצמיחה שלו) בשני תחומים עיקריים:

ראשית, הייצוא המקומי עולה כעת בקצבים מהירים מדי, שלבטח אינם בני קיימא, והתלות בו גדלה והולכת. נציין שהייצוא זינק כמעט 50% בחודש מאי לבדו ובחשבון הסחר היה לסין אשתקד עודף, שהסתכם ב-6% מהתוצר המקומי הגולמי. השינוי המדוד שהנהיגה אמור לסייע לסין למתן הדרגתית את קצב העלייה, כך שלא יהיו זעזועים גדולים מדי בכלכלה המקומית, ובד בבד לטפח את הביקושים המקומיים, שגם כך מתחזקים כעת, עם תהליכי העיור (אורבניזציה) שהמדינה חווה.

שנית, קצב האינפלציה בסין נמצא בסימן עלייה ומטריד את השלטונות. מדד המחירים לצרכן עלה ב-3.1% ב-12 החודשים האחרונים - פי 2 מאשר בתחילת השנה. קצב האינפלציה עולה בעקביות, מאז היה שלילי בשיעור -1.4% לפני 12 חודשים. מחירי הדיור בסין עולים במהירות, והממשלה אמנם מטפלת בנושא באופן ממוקד ונמרץ, אך תגובתה המאוחרת לא תניב תוצאות מיידיות. שלטונות סין קבעו יעד אינפלציה של 3%. בנסיבות הנוכחיות, הריבית בסין, המסתכמת ב-5.31% זה שנה וחצי, נמוכה מדי ובתוך מספר חודשים תצטרך לעלות. התחזקות ביואן תמתן את הלחצים האינפלציוניים, עליית הריבית תוכל להיות הדרגתית יותר ואפשר שתחילתה תתעכב.

בתקופה הקרובה, הצלחת המהלך תלויה, בראש ובראשונה, בהתפתחויות באירו. נזכיר, שהפיחות המהיר באירו שיפר את התחרותיות של המדינות האירופאיות ואם המטבע האירופי לא יתאושש, ההתחזקות המיוחלת בשער היואן תתמהמה, דבר שעשוי להביא לקריאות לסין שתנקוט צעדים נמרצים יותר.