הנגיד פישר על רכישת הדולרים: "יכולנו להיכנס למיתון קשה"

נגיד בנק ישראל: "פעולות הרשויות האירופיות בנוגע לבעיות החוב באירופה עשויות דווקא לקדם את מעמד האירו" ■ צופה ששיעור הריבית בישראל יהיה גבוה יותר בשנים הקרובות על רקע ההתאוששות

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר כי פעולות הרשויות האירופיות בנוגע לבעיות החוב באירופה עשויות דווקא לקדם את מעמדו של האירו. "אם ההתמודדות עם המשבר הצליחה כמו שאני חושב, זה ייכנס להיסטוריה כשלב קריטי בהפיכת האירו למטבע גלובלי עיקרי", אמר בראיון לעיתון הרוסי בסנט פטרסבורג.

לדבריו, בזמן שהאירו מאוים ומצוי תחת מתקפה, הרשויות באירופה הראו כי הם לא יתנו יד לדרדור מעמד המטבע.

ממשלות אירופה התחייבו לקרן ייצוב בהיקף של כטריליון דולר על מנת להפיג את חששות המשקיעים כי יוון ומדינות אחרות בגוש האירו ייקלעו לחדלות פירעון. בנוסף, האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית הציעה ליוון חבילת סיוע ביוון 110 מיליארד אירו (137 מיליארד דולר) כדי לסייע למדינה למנוע מלהיקלע לחדלות פירעון.

פישר החל לרכוש דולרים במארס 2008 ומאז הוכפלו יתרות המט"ח בישראל שהסתכמו בכ-63.4 מיליארד דולר בחודש שעבר. יצוין כי בשנה האחרונה, השקל התחזק ב-3.3% מול הדולר וב-16% מול האירו.

על מדיניות רכישת הדולרים במטרה להגן על השקל: "בישראל, היתה לנו בעיה גדולה של זרימת הון למדינה כתוצאה מהמשבר העולמי שהייתה עלולה להכניס אותנו למיתון קשה", הסביר פישר. "השתדלנו להתמודד עם מצב זה על הצד הטוב ביותר".

פישר ציין בראיון כי הוא צופה ששיעור הריבית בישראל, שהיום עומד על 1.5%, יהיה גבוה יותר בשנים הקרובות על רקע ההתאוששות הכלכלית. בנוסף הוא הדגיש כי תחזית בנק ישראל היא לצמיחה שנתית של 3.7% ב-2010.