שבוע עמוס במאקרו בארה"ב: האם ה'פד' ישנה תחזית הצמיחה?

לפי הערכות האנליסטים, ה'פד' צפוי להותיר את הריבית במשק על כנה ברמת השפל הנוכחית 0%-0.25% ■ תחזית הצמיחה תפורסם ביום שישי; התחזית הנוכחית - צמיחה של 3% בתמ"ג ארה"ב ברבעון הראשון

לאחר שבוע שבו פורסמו נתוני מאקרו טובים יחסית בארה"ב וכן נרשמה הקלה מסוימת בחששות הנוגעים למשבר החוב באירופה, השבוע צפויים להתפרסם נתוני מאקרו חשובים שבמרכזם החלטת הריבית ביום רביעי ותחזית הצמיחה לרבעון הראשון לקראת יום המסחר האחרון. יצוין כי בימים אלה ניתנת חשיבות יתרה לנתוני המאקרו עקב משבר החוב באירופה, שכן המשקיעים אומדים את מידת הנזק של המשבר על הכלכלה האמריקנית.

שבוע המאקרו יחל ביום ג', אז יפורסמו נתוני מכירות הבתים הקיימים לחודש מאי. ההערכות בארה"ב הן שבחודש שעבר נמכרו 6.1 מליון בתים, עלייה של 5.7% לעומת אפריל. לעומת זאת, יום לאחר מכן, יפורסמו נתוני מכירות הבתים החדשים, שצפויים להצביע על ירידה של 15.2% בחודש מאי כאשר ההערכות הן כי באותה תקופה נמכרו 427 אלף בתים חדשים.

באותו יום יפורסם גם נתון מאקרו בעל חשיבות גבוהה והוא החלטת הריבית בארה"ב. לפי הערכות האנליסטים, ה'פד' צפוי להותיר את הריבית במשק על כנה ברמת השפל הנוכחית 0%-0.25%.

נזכיר כי דף מחקר חדש של שלוחת סן פרנסיסקו של ה'פדרל ריזרב' רומז כי בהינתן תנאי אבטלה גבוהה ואינפלציה נמוכה, הריבית בארה"ב צפויה להישאר על כנה, ברמות שפל היסטוריות, לפחות עד 2012. עוד נציין כי נשיאת שלוחת סן פרנסיסקו, ג'נט יילן, היא המועמדת של הנשיא ברק אובמה למשרת סגן נשיא ה'פד', כך שההשפעה של דף המחקר גוברת.

עם זאת, מציינים בשלוחה המערבית של ארה"ב כי דף מחקר זה אינו מייצג את העמדה הרשמית של ה'פד', אשר חבריו מסרבים בכל תוקף לציין מתי בדיוק יתחילו להעלות שוב את שיעור הריבית. קונצנזוס השוק, אגב, מעריך כי עוד הרבה לפני שנת 2012 ה'פד' יחל בהעלאה מחודשת של שיעור הריבית, בין היתר בשל לחצי מחירים.

ביום ה', יפורסם הדיווח השבועי אודות מספר דרישות ראשוניות לדמי אבטלה שצפוי להצביע על ירידה ל-4580 אלף תביעות חדשות, בהשוואה ל-4571 אלף תביעות בשבוע הקדום.

במקביל, יפורסמו נתוני הזמנות מוצרים ברי-קיימא בחודש מאי שצפויים להצביע על ירידה של 1.4%, זאת לאחר עליה של 2.8% בחודש שעבר. לעומת זאת, להוציא הזמנות תחבורה, ההזמנות מוצרים צפויים להצביע דווקא על עלייה של 1.25% במאי לאחר ירידה של 1.1% באפריל.

שבוע המאקרו יסתיים ביום ו', אז תפורסם תחזית שלישית לשיעור הצמיחה ברבעון הראשון, שצפויה לחזור על התחזית לצמיחה של 3% בתמ"ג ארה"ב ברבעון הראשון של 2010. הנתון האחרון לשבוע זה - מדד אמון צרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש יוני. צפי האנליסטים הוא לרמה של 75.5 נקודות, אותה רמה של חודש מאי.

למרות הקונסנזוס בשוק, לייל גרמלי, יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, טוענת כי ה'פד' עלול להוריד את תחזיות הצמיחה של ארה"ב לשנים 2010-2011 בעקבות הירידה בביקושים למוצרים אמריקניים והחמרה בשוקי האשראי עקב משבר החוב האירופי. גרמלי מעריך שה'פד' יוריד בשבוע הבא את תחזית הצמיחה ב"כמה עשיריות האחוז" בתחזית לשנת 2010 וב-0.75% בתחזית ל-2011.