סרקוזי הזכיר את דה-גול; קמרון הגיש יין צרפתי

נשיא צרפת בביקור חגיגי בבריטניה

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הצטרף שלשום (ו') בלונדון לראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, לציון יום השנה השבעים לנאום הרדיו שבו קרא שארל דה-גול ב-18 ביוני 1940 להתנגד לנאציזם.

סרקוזי וקמרון חלקו כבוד לנאומו של דה-גול בבי.בי.סי, וניצלו את יום השנה כדי להדגיש את הקשרים ההיסטוריים בין צרפת לבריטניה.

בטקס שנערך בבית החולים המלכותי בצ'לסי, הביע סרקוזי את הערכתו לתמיכתה של בריטניה בדה-גול בזמן המלחמה, "כאשר צרפת הוכרעה ונבגדה בידי מנהיגיה". סרקוזי הוסיף כי "בהכירה בזכותו של הגנרל דה-גול לדבר ולפעול בשם צרפת, הביעה בריטניה את ההוקרה העמוקה ביותר האפשרית כלפי צרפת, מכיוון שפירושו של דבר היה, שעבור בריטניה, צרפת יכולה לגלם אך ורק את מושג הכבוד בצורתו הנעלה ביותר".

פגישת הנשים

קמרון ציין את חשיבותה של הברית בין שתי המדינות במאה השנים האחרונות. "בריטניה וצרפת אינן רק שכנות במובן הגיאוגרפי, אלא גם במובן רגשי, שנוצר באמצעות שתי מלחמות עולם", אמר קמרון.

התקשורת התמקדה גם בפגישה הראשונה בין אשתו של נשיא צרפת, קרלה ברוני-סרקוזי, לרעייתו של קמרון, סמנתה.

משרדו של קמרון ברחוב דאונינג דיווח שקמרון לבשה שמלה של אמיליה וויקסטד ונעלי עקב של ג'ימי צ'ו לסעודת הצהריים, שבה סעדו שני הזוגות את לבם בדג באס בנוסח קורנוול ובעוגת לימון. בדיפלומטיות רבה הציע קמרון לאורחיו יין צרפתי.

ב-17 ביוני 1940 נמלט דה-גול מצרפת, בעוד המרשל פיליפ פטאן מגבש הסכם עם הנאצים.

בנאום הרדיו שלו תיאר דה-גול את עצמו כמנהיג "צרפת החופשית", ואמר לבני עמו כי "אסור שלהבת ההתנגדות הצרפתית תדעך. היא לא תדעך".

מילים כבדות משקל

שלשום אמר סרקוזי על הנאום כי "מילים כבדות משקל ופשוטת אלה הפכו לחלק מההיסטוריה שלנו, לא רק בגלל שרבים מאזרחי צרפת האזינו להן כאשר הן נאמרו, אלא בגלל שהן היו התשובה שאותה חיפש כל מי שביקש להילחם אך לא ידע מי יהיה עמיתו לנשק".

פקידים בריטים סירבו תחילה לבקשת דה-גול לשדר את נאומו, אך בסופו של דבר הם נענו לו, לאחר התערבותו של ראש ממשלת בריטניה, ווינסטון צ'רצ'יל. זוהי הפעם הראשונה שנשיא צרפתי מציין באמצעות ביקור בלונדון את יום השנה לנאומו של דה-גול בבי.בי.סי.