פועלים סהר הרוויחה 2 מיליון שקל ב-2009 מייעוץ למוסדיים

המספרים נחשפים: הכנסות החברה עמדו בשנה שחלפה על 3.7 מיליון שקל ■ מכירת פעילות הייעוץ של החברה מגיעה בימים אלה לישורת האחרונה

מכירת פעילות מתן חוות הדעת של פועלים סהר תיכנס השבוע לישורת האחרונה. במסגרת זו, הגופים שמתמודדים על הרכישה נחשפו לראשונה למספרים שעומדים מאחורי פעילות רבת השפעה זו.

מנתונים שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי ההכנסות השנתיות של פועלים סהר עומדות על 3.7 מליון שקל בלבד, והרווח הנקי השנתי שלו הסתכם בכ-2 מיליון שקל. מבנק הפועלים נמסר כי "איננו נוהגים להגיב על נושאים עסקיים".

גורמים בשוק העריכו היום, כי למרות הרווח הנמוך יחסית, תג המחיר של העסקה עשוי להיות גבוה יחסית, וזאת לפי זהות הרוכש ועד כמה הוא רואה בפעילות של פועלים סהר, מנוף עסקי לפעילותו.

ל"גלובס" נודע כי אחד הגופים שהביעו התעניינות ראשונית ברכישת פועלים סהר, חברת ייעוץ מהגדולות בשוק, תמחרה אותו ב-5-10 מיליון שקל, אך לבסוף נסוגה מהעסקה.

בכל מקרה, ברור כי האטרקטיביות של עסקה זו אינה נעוצה במחירה הזול, אלא במידת ההשפעה שיש לגוף זה על כל החברות הציבוריות. סביר להניח כי בין המתעניינים העיקריים בפועלים סהר, ניתן למצוא את חברות הדירוג ופירמות ראיית החשבון והייעוץ הכלכלי הגדולות בשוק.

הגוף היחיד בשוק

פועלים סהר הינה חברה-בת של בנק הפועלים שבניהול ציון קינן, והיא עוסקת, בין היתר, בשירותי ברוקראז', אנליזה למניות, ושירותי תפעול ("בק אופיס") לגופים המוסדיים. אולם הפעילות העיקרית שלה, אותה מנהל חומי קפלן, היא במתן המלצות לגופים מוסדיים כיצד להצביע באסיפות בעלי מניות, עסקאות בעלי עניין והסדרי חוב. למעשה, פועלים סהר הוא הגוף המשמעותי היחיד הקיים כיום בשוק, והגופים המוסדיים מאמצים את המלצותיו כמעט אוטומטית.

ההחלטה למכור את פועלים סהר, התקבלה לאחר חודשים רבים של ביקורת עזה על ניגוד העניינים בו מצויה החברה, שהמשיכה בלחץ מצד רשות ניירות ערך שבראשות פרופ' זוהר גושן. הבעייתיות עם פועלים סהר נוגעת לכך שהיא למעשה פועלת בשני כובעים בו-זמנית - בכובע אחד היא ממליצה למוסדיים כיצד לפעול כנושים של חברות במשק, ובכובע אחר היא אחד מנותני האשראי הגדולים במשק, בין היתר לחברות אלה.

כמו-כן, עניין הבלעדיות שלה, הוא נושא נוסף שמטריד את הרשות, אבל לזה כנראה לא יימצא פתרון בקרוב. אמנם לאחרונה הקים מיקי צבייר, לשעבר מנכ"ל חברת קרנות הנאמנות לאומי פיא ויו"ר איגוד הקרנות כיום, חברה שמעניקה שירותי ייעוץ דומים, אך היא רק בתחילת דרכה.