נתניהו חושף: "הצעתי 1,000 אסירים תמורת שליט ולא נעניתי; הטורקים מדברים על הורדת דרג היחסים"

ראש הממשלה בוועדת החוץ והביטחון: "טורקיה מתחילה לשלם מחירים בזירה הבינלאומית" ■ מזהיר כי מאחורי המשטים הבאים לעזה עומדים איראן וחיזבאללה ■ על ההחלטה להקל את המצור על רצועת עזה: "ההחלטה שומטת את הקרקע מתחת לרגלי החמאס ותומכיו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף היום (ב') במהלך הופעתו בפני חברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת כי הוא הסכים לשחרר 1,000 אסירי חמאס בתמורה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט, בהתאם להצעת המתווך הגרמני.

נתניהו אמר כי מדובר ב-450 אסירים עבור החמאס ועוד 550 אסירים כמחווה למצרים. לדבריו, חמאס טרם החזיר תשובה להצעה עד היום. נתניהו ציין כי הוא מוכן לשחרר אסירים אך מבלי שהדבר יפגע בביטחון אזרחי ישראל. הוא ציין כי ניסיון העבר מלמד שאחרי עסקאות נרצחו ישראלים רבים.

"האחריות שלי היא גם להחזיר את גלעד למשפחתו ולעמו, וגם לדאוג לביטחונם של כלל אזרחי ישראל. לא נסכים לשחרר אסירים למקומות שמהם יוכלו לרצוח ישראלים", אמר נתניהו וסיפר כי עדכן את משפחת שליט. "שוחחתי כמה פעמים עם אביבה ונועם שליט זו הצעה לא פשוטה, אבל הבענו את הסכמתנו", ציין ראש הממשלה בפני חברי הוועדה - כמה ימים לפני שההורים אמורים להתייצב מול ביתו באוהל המחאה, ולא לעזוב לפני שחרור בנם. "אמרתי להם שאני מבין אותם, ומזדהה עם הסבל הנורא והציפייה שלהם. כולנו מייחלים יחד איתם לשחרורו של גלעד".

ראש הממשלה המשיך ואמר כי "ניסיון העבר מלמד שמשוחררי העסקאות הקודמות רצחו הרבה מאוד ישראלים. רק לאחרונה אחד ממשוחררי עסקת טננבאום היה מעורב ברצח הרב מאיר אבשלום חי, אב לשבעה. התשובה שלנו למתווך הגרמני הייתה ממוקדת בעניין הזה - לא נוכל לשחרר מחבלים מסוכנים למקומות ביהודה ושומרון, שמהם יוכלו לרצוח אזרחים ישראלים". נתניהו הבטיח גם שמלבד העסקה, "אנחנו מחפשים כל הזמן דרכים נוספות להחזיר את גלעד הביתה בריא ושלם".

"טורקיה מתחילה לשלם מחירים"

ראש הממשלה התייחס גם למתיחות מול טורקיה ואמר כי ברגע שטורקיה הבינה שלא תיכנס לאיחוד האירופי, היא פנתה להובלת העולם המוסלמי. "השיא היה במשט וכרגע מדברים שם על הורדת דרג היחסים עימנו", אמר נתניהו. "טורקיה מתחילה לשלם מחירים בזירה הבינלאומית".

נתניהו התייחס גם ליחסים עם טורקיה ואמר ש"יש שינוי גדול: תזוזתה של טורקיה עם עליית המפלגה הנוכחית לשלטון. הם עושים שם שינויים בממשל הפנימי, ביחס למה שהיה שם לפני 100 שנה. השינוי הזה מסב לאחור את המצב הפנימי בטורקיה. מרגע שטורקיה הבינה שלא תיכנס לאירופה, היא פנתה להובלת העולם האיסלאמי, וזה יוצר יחס מאוד שלילי לישראל". הוא הזכיר גם את התקרית בה נטש ראש ממשלת טורקיה ארדואן דיון בשוויץ עם נשיא המדינה, שמעון פרס. ראש הממשלה אמר כי השיא היה במשט לעזה. "כרגע יש דיבור בטורקיה על הורדת דרג היחסים איתנו".

באשר להחלטה להקל את המצור על עזה, שהתקבלה אתמול בקבינט, אמר נתניהו: "המדיניות שלנו נועדה להגן על אזרחי ישראל מפני ירי טילי הקסאם ולא לפגוע בתושבי הרצועה. החלטת הקבינט שומטת את הקרקע מתחת לרגלי החמאס ותומכיו". נתניהו התייחס גם למשטים הבאים שאמורים לצאת בימים אלה, ואמר כי איראן וחזיזבאללה עומדים מאחורי המשטים הללו.

בתוך כך, בכנסת הושקה היום שדולה פרלמנטרית למען שחרור גלעד שליט. יוזמי השדולה, חברי הכנסת שאול מופז (קדימה), מירי רגב (ליכוד) ואיתן כבל (עבודה) קיימו היום את ישיבתם הראשונה בכנסת. נועם שליט, אביו של החייל החטוף, שלקח חלק בדיון אמר כי "ראש הממשלה הודיע אתמול בקול בוטח על שינוי מדיניות הסגר. במילים אחרות, בקולו הבטוח וההחלטי, הוא הודיע 'נכנעתי ללחץ הבינלאומי שהופעל עלינו'. ואנו שואלים: היכן גלעד במשוואה הזאת? הייתה הודעה כי הממשלה תדרוש להגביר מאמצים לשחרורו, כאילו הכלים הם בידי הקהילה הבינלאומית. אגב, אתמול שוחרר עוד קלף מיקוח בהמשך לשחרורים בעבר".

הוא הוסיף כי "כבר שני ראשי ממשלה ושתי ממשלות כשלו. אנחנו אומרים, ויתקנו אותי אם אני טועה, זו תעודת עניות שלא הייתה כדוגמתה למדינת ישראל. בעצם הייתה - במקרה של רון ארד".