אם ורמוס לא יישאר - קרן איפקס תבקש הנחה של 15%

איפקס תדרוש להפחית ממחיר העסקה אף שהיקף הנכסים של פסגות לא ירד ■ הפער בין הצדדים עומד על כ-200 מיליון שקל ■ הנחת העבודה של קרן איפקס: רשות ני"ע תדרוש את הדחת ורמוס מפסגות

הישארותו של רועי ורמוס כמנכ"ל פסגות היא תנאי מתלה לקיום העסקה לרכישת פסגות על ידי קרן איפקס, כך נודע ל"גלובס". תנאי זה מאפשר לזהבית כהן, מנכ"ל איפקס ישראל, לצאת מהעסקה אם תחפוץ בכך, ללא קושי.

כהן תנצל את המצב כדי ללחוץ על הבעלים של פסגות, קרן יורק, ולקבל הנחה במחיר בית ההשקעות. על פי החוק, על רשות ניירות ערך לאשר את העברת הבעלות בחברת קרנות הנאמנות של פסגות מקרן יורק לקרן איפקס, וההערכות הן כי הרשות צפויה להתנות את מתן היתר השליטה לאיפקס בסיום תפקידם של ורמוס ומנכ"ל פסגות ניירות ערך, שי ירון, החשודים במעורבות בתרמית בניירות ערך. לאור זאת ישמש התנאי המתלה מנוף בידי איפקס כדי לדרוש מקרן יורק הפחתה משמעותית במחיר העסקה.

עד כה לא פנתה איפקס ליורק בבקשה רשמית להפחתת המחיר, אך ההערכות הן כי לקראת מועד הקלוזינג תדרוש כהן מיורק להפחית את מחיר העסקה בכ-15%. יורק צפויה להסכים להפחתה סמלית של כ-5%, כך שהפערים בין הצדדים הם בהיקף של כ-200 מיליון שקל. מאחר שהתנאי המתלה מאפשר לאיפקס לבטל את העסקה ללא קנסות או נזקים, תשמש חקירת רשות ניירות ערך בידה כאמצעי לחץ על יורק להפחתת המחיר.

כהן מתלבטת לגבי העסקה

מועד הקלוזינג של העסקה, שבמסגרתה רוכשת קרן איפקס מקרן יורק 76% מבית ההשקעות, לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל (השווי האפקטיבי בקיזוז הון עצמי וחוב הוא 3.6 מיליארד שקל), נקבע לחודש ספטמבר. ההערכות הן כי שני הצדדים יסכימו לדחות את השלמת העסקה ברבעון, עד להתבהרות המצב. מטעם יורק מנהל את המו"מ נציג הקרן בישראל, ג'רמי בלנק.

בשוק ההון סבורים כי כהן, המעריכה מאוד את יכולותיו הניהוליות של ורמוס, רוצה בהישארותו כמנכ"ל פסגות, והיא אף מתחבטת לגבי קיום העסקה אם לא יוכל להישאר בתפקידו. ההערכות הן כי כהן תכריע בעד קיום העסקה, בכפוף לגובה ההנחה שתקבל מיורק. במקרה זה, אם חקירת הרשות נגד ורמוס לא תאפשר לו להמשיך בתפקיד המנכ"ל, כהן לא תיכנס לעימות עם רשות ניירות ערך בגלל ורמוס, אלא תנסה למצוא לו מחליף.

כמו כן מעריכים כי אם תעמוד בפני יורק השאלה אם להסכים לדרישת הרשות, במידה שתהיה כזו, להעביר את ורמוס מתפקידו, תתאם יורק את צעדיה עם איפקס ושני הצדדים לא יפעלו בנפרד אלא "ידברו בקול אחד". יצוין כי בין ורמוס לבלנק יחסים אישיים חמים מאוד.

היקף הנכסים לא ירד

לפני שבועיים יצרה רשות ניירות ערך, בראשות זוהר גושן, היררכיה בחומרת החשדות בין שלושת בכירי פסגות ורמוס, ירון והיו"ר אריק שטיינברג. שלושתם נחקרו במארס באזהרה בחשד למעורבות בתרמית בניירות ערך והרצת מניות דרך תיק הנוסטרו. בפרשה זו החשודים העיקריים הם דוד אדרי ושי בן דוד, לשעבר מנהלי הנוסטרו של פסגות, ואילו השלושה נחשדו, לטענת הרשות, כי "קיבלו בזמן אמת דיווחים שוטפים על אודות הנעשה ואף אישרו חלק מהפעילות האסורה".

הרשות ביקשה מבית המשפט לחדש את הערבויות ואת התנאים המגבילים המוטלים על ורמוס וירון. ביחס לורמוס נדרש ביהמ"ש להאריך את צו עיכוב היציאה מן הארץ ל-180 יום נוספים ולהטיל ערבות עצמית בסך מיליון שקל וערבות בנקאית בסך 500 אלף שקל, וזאת במקום ערבות עצמית בסך 50 אלף שקל שנקבעה קודם לכן. ביחס לירון נדרש ביהמ"ש להטיל ערבות עצמית בסך 500 אלף שקל וערבות בנקאית בסך 300 אלף שקל, וזאת במקום ערבות עצמית בסך 50 אלף שקל שנקבעה קודם לכן. ביחס לשטיינברג לא נדרש דבר. ברשות ניירות ערך הדגישו כי הדרישה נובעת מכך ש"התגלו ראיות המחזקות את הממצאים נגד ורמוס וירון". בית המשפט אישר את דרישות הרשות.

לאור הבקשה שהגישה הרשות, גברו ההערכות כי גושן לא יאפשר לורמוס להישאר בתפקידו כמנכ"ל פסגות וידרוש מהבעלים, יורק או איפקס, להחליפו תוך פרק זמן קצוב שייקבע מראש. ייתכן ששטיינברג יתבקש להישאר בתפקידו כמה חודשים נוספים לאחר העברת הבעלות, כדי להכניס לתפקידו את המנכ"ל החדש ולעדן את הזעזועים הצפויים בפסגות עם העברת הבעלות.

פסגות הוא בית ההשקעות הגדול בישראל ומנהל נכסים בסך של כ-130 מיליארד שקל. הוא הגוף הגדול ביותר העוסק בניהול קרנות נאמנות ובניהול קופות גמל. למרות חקירת רשות ניירות ערך ומאמצי המתחרים להעביר אליהם את לקוחות פסגות, היקף הנכסים המנוהלים בבית ההשקעות לא ירד מאז תחילת החקירה. בסוף ינואר, ערב מעבר החקירה לשלב הגלוי, עמדו נכסי פסגות על 122.9 מיליארד שקל, ומאז צמחו בכחצי אחוז (בנטרול רכישת קרן הפנסיה הע"ל), למרות ירידת השווקים, ולא נצפתה עזיבת לקוחות.