תכלית: "ניוד היואן עלול לגרום לייקור עלויות גיוס בשוק המקומי"

דן רון, סמנכ"ל השקעות בתכלית בית השקעות, בשיחה עם "גלובס": תיסוף היואן יביא להתייקרות התוצרת הסינית ולצמצום היבוא ממדינה זו ■ כיוון שלא ניתן לצמצם לחלוטין את היבוא מסין, הרי שהיבואנים 'יגלגלו' חלק מהעלאת מחיר זו לצרכנים

בסוף השבוע הודיעה סין על כוונתה לאפשר בהדרגתיות ניוד שער החליפין של המטבע המקומי, המוכר כיואן או רמינבי, כנגד הדולר. הודעה זו הגיעה לאחר מסע לחצים ממושך מצד הממשל בארה"ב, בהובלת שר האוצר - גייטנר, ולאור הערכות בסין, כי המשבר העולמי נמצא בשלבי התאוששות.

דן רון, סמנכ"ל השקעות בתכלית בית השקעות, משיב בשיחה עם "גלובס", על כמה שאלות חשובות בנוגע להשלכות של המהלך על ארה"ב, העולם וגם על ישראל.

- מדוע קיבעה סין את היואן לשער הדולר ארה"ב?

כידוע, כלכלת סין מבוססת בעיקר על יצוא תוצרת זולה למדינות המפותחות ובראשן ארה"ב. סין אמנם רוכשת חומרי גלם בכל העולם, אך למרות זאת לאורך השנים נוצר בסין עודף מסחרי. עודף יצוא על פני יבוא, שהוביל לעודף הולך ותופח במאזן התשלומים. אנחנו מדברים על עודף מסחרי עצום, בשווי של בערך 0.7% מסך התמ"ג העולמי.

בכדי לשמור על היתרון התחרותי ותוצרת זולה לאורך זמן, נאלץ הבנק המרכזי של סין לדאוג להחלשה קבועה של המטבע הסיני, באמצעות קיבועו למחיר הדולר. יש להדגיש שהצמדת המטבע שהחלה כמעט לפני שנתיים בפרוץ המשבר, היא לדולר ארה"ב בלבד. מול שאר המטבעות בעולם, נותר ניוד חופשי.

- איך בפועל קיבע הבנק המרכזי את מחיר היואן לדולר?

מידי חודש, נוהג הבנק המרכזי של סין לרכוש בשער חליפין קבוע, את עודפי המט"ח שהתקבלו מהיצואנים הסינים ולהמירם לדולר ארה"ב. פעילות זו גרמה דה-פקטו לחוסר ניוד של היואן מול הדולר, והותירה את עלות התוצרת הסינית זולה ואטרקטיבית. מעניין לציין שהבנק המרכזי בסין, נוהג לרכוש בדולרים שקיבל, אג"ח של ממשלת ארה"ב בכמויות של כ- 10% מהתמ"ג הסיני. כמויות ענק ממש. דבר שהביא לירידת תשואת האג"ח לאורך השנים, והיווה אחד הגורמים להתפתחות בועת הנדל"ן בארה"ב.

- מה הוביל לשינוי המדיניות ודווקא בשלב הזה?

נראה שההנהגה בסין הגיעה לצומת החלטה בשלוש חזיתות, שחייבה אותה לקבל את ההחלטה: החזית הראשונה היא לחץ בינלאומי בהובלת ארה"ב לאפשר תיסוף של היואן מול הדולר, ובכך להגדיל את כדאיות היצוא האמריקני. חברי ממשל וקונגרס אף איימו בהטלת מכסים על תוצרת סינית בכדי לצמצם את הגירעון המסחרי של ארה"ב מול סין. לחץ שאמור היה להגיע לשיא בועידת ה- G20 הקרובה, ולכן ההודעה הנוכחית מעקרת חלק משמעותי מהלחץ.

החזית השניה היא התפתחות לחצים אינפלציוניים בסין שחייבו את הבנק המרכזי למתן את הגדלת בסיס הכסף, כלומר להקטין את רכישת הדולרים מן היצואנים. והחזית השלישית היא התחזקותו המהירה של הדולר בחצי השנה האחרונה, שהובילה להתחזקות היואן בכ- 20% מול המטבעות האירופים. דבר שפגע, ברווחיות היצוא הסיני לגוש האירו. הצמדה חלקית של היואן למטבעות האירופים תצמצם את הפגיעה במידה ופיחות זה ימשך.

- אז מה הבעייתיות בהודעה הסינית?

אמנם ההודעה של הבנק המרכזי בסין דיברה על ניוד של עד 0.5% ביום, של היואן מול הדולר, אך בהודעה לא דובר על תוכנית היישום: מהם גבולות הניוד אותם יאפשר הבנק הסיני להתחזקות היואן? 5%? 10%? מתי יושלם התיסוף של היואן מול הדולר? חודש? חודשיים? שנתיים? ומהו הרכב סל המטבעות החדש, אליו יוצמד היואן? מהו משקלו של האירו בסל זה? התשובות לנושאים אלו חשובות לא פחות מההודעה עצמה.

- מהן ההשלכות האפשריות של הודעה זו על כלכלת סין?

בהנחה שיישום הניוד יחל בטווח הזמן הקרוב, תוך תיסוף משמעותי של היואן, הרי שהודעה זו היא דיפלציונית במהותה עבור כלכלת סין. ראשית, הבנק המרכזי של סין יצמצם את רכישת המט"ח מן היצואנים, ובכך ימתן את הרחבת בסיס הכסף. פעולה שצפויה למתן את עליות המחירים שחווה סין בתקופה האחרונה. בשנה האחרונה, צומחת הכלכלה הסינית בקצב של 11% והיא בסכנה של התחממות יתר. זאת, יחד עם האינפלציה שמרימה ראש עשויים להתמתן, במידה והיואן באמת יתחזק.

- ומהן ההשלכות האפשריות על כלכלת העולם?

המרוויחה העיקרית מן ההודעה הזו הינה ארה"ב, כיוון שהיואן ממילא מתנייד כמעט בחופשיות מול שאר המטבעות בעולם. מחקר שנערך בפטרסון - מוסד לכלכלה בינלאומית, טוען שהתחזקות למשל, של 20% של היואן מול הדולר, תוביל לירידה של 150 מיליארד דולרים, בגרעון המסחרי של ארה"ב מול סין ותיצור כמיליון מקומות עבודה בארה"ב, עקב הגדלת האטרקטיביות של הסחורה האמריקאית. מצד שני, אנו מאמינים שצמצום רכישת הדולרים על ידי הבנק המרכזי של סין יוביל להקטנת רכישות אג"ח של ממשלת ארה"ב. פעולה שתוביל עם הזמן לעליית תשואות, ולהגדלת עלות החוב של הממשל בארה"ב.

- לסיכום, אז איך הנושא הזה משפיע עלינו?

ראשית, אנו מייבאים מסין מוצרים שמחירם נקוב בדולרים. תיסוף היואן יביא להתייקרות התוצרת הסינית ולצמצום היבוא ממדינה זו. עם זאת, כיוון שלא ניתן לצמצם לחלוטין את היבוא מסין, הרי שהיבואנים 'יגלגלו' חלק מהעלאת מחיר זו לצרכנים. שנית, עליית התשואות הצפויה בארה"ב עשויה להביא לעליית תשואות מקומית, ולייקור עלויות הגיוס גם בשוק המקומי.