חדרי החושך של איריס נשר

בתערוכה חדשה במוזיאון רמת גן, חושפת האמנית איריס נשר דיאלוג אינטימי, חודר ומצמרר, בינה לבין סופרות ומשוררות שצילמה

האמנית איריס נשר מציגה במוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן תערוכת יחיד מהפנטת בקסמה, שבה היא חושפת דיאלוג אינטימי, חודר ומצמרר, בינה לבין סופרות ומשוררות שצילמה. כמו בסדרות צילומים קודמות שלה בוחרת נשר לעסוק בתוכן נסתר ברבדים עמוקים של משמעות, ולא מסתפקת בדימוי הצילומי עצמו. התוצאה היא צילום העומד בזכות עצמו, אך שולח חיצים לעולמות ואסוציאציות קרובים ורחוקים.

נשר נולדה באיטליה, גדלה בישראל ולמדה בבית הספר לאמנות חזותית בניו יורק, שם הכירה את בעלה הבימאי אבי נשר והמשיכה עימו לחוף המערבי, ללימודי אמנות בקליפורניה. היא הציגה בתערוכות בגלריות ומוזיאונים בארץ ובעולם. עבודותיה שואבות השראה מתקופות קלאסיות באמנות ומהסוריאליזם בצילום של אמצע המאה ה-20.

החיבור בין עין המצלמה של נשר לבין הדמות שמשמשת לה מודל, אובייקט וחומר לביטוי, אינו פוסח על עולם התוכן של הדמות עצמה. נשר יצרה את הסדרה בשקדנות, תוך תחקיר ועימות עם המצולמות - כולן נשים כותבות שהמילה היא החומר בידן היוצרת. ניכר שעבודת הצילום נמצאת בשליטה דו-קוטבית, של המצולמות כמו גם של הצלמת, שני כוחות דומיננטיים המקיימים ביניהם מתח, והוא מתבט בתוצאה הוויזואלית.

בין המשתתפות בפרויקט דמויות מפתח בספרות ושירת נשים ישראלית, כמו אלונה קמחי, יהודית קציר, שולמית לפיד, דורית רביניאן, הגר ינאי, גבריאלה אביגור רותם, יוכי ברנדס, ענת גוב, רונית מטלון ועוד רבות וטובות. בצילומים מנסה נשר לרדת לפשרה של מהות היצירה.

האוצר, מנהל מוזיאון רמת גן, מאיר אהרונסון כותב על התערוכה: "יש כאן העמדה נשית המחברת את האינטלקט ואת הגוף לכלל יחידה אחת

מושלמת שאינה ניתנת לפירוק. זהו צילום נשי מושלם וסוג של ערטול אינטלקטואלי מהמם".

חלקה הראשון של סדרת הצילומים "בחדרי החושך" הוצג לפני מספר חודשים במוזיאון לאמנות עכשווית במוסקבה, בתערוכה שזכתה להדים נלהבים. כעת היא מוצגת לראשונה במלואה ובמקביל יצא לאור ספרה של נשר, המאגד את הסדרה כולה (בהוצאת כנרת זמורה ביתן). לצד הצילומים מופיעים בו טקסטים של היוצרות המשתתפות בפרויקט.

בשבת הקרובה יתקיים בתערוכה שיח גלריה עם האמנית ועם הסופרת רינה פרנק מיטרני.

מוזיאון רמת גן, רח' אבא הילל 146, רמת גן, א',ב',ד',ה' 16:00-21:00, ג' 10:00-21:00, ו' 9:00-13:00, שבת 10:00-16:00. שיח גלריה בשבת, 26.06 בשעה 12:00