האוצר: מערכת הביטחון עושה הכול נגד תוכנית התייעלות

סגן הממונה על התקציבים רותם פלג בראיון ל"במחנה": "אין שום סיבה שכלכלן בקבע יפרוש בגיל 45 עם פנסיה של 12 אלף שקל ויעבוד בעבודה נוספת"

"מערכת הביטחון מתעסקת בהכול רק כדי לא לעשות תוכנית התייעלות אמיתית. אנו קוראים לצבא להציג תוכנית התייעלות אמיתית". כך אומר סגן הממונה על אגף התקציבים ואחראי על תחום הביטחון במשרד האוצר, רותם פלג בראיון שמתפרסם בגיליון האחרון של "במחנה".

פלג, אשר נמנע עד כה מלהביע ביקורת פומבית על צה''ל, תוקף בחריפות את הצבא ואת תוכנית ההתייעלות שהוא מוביל. לדבריו, "תמיד אפשר לומר שהקיצוצים פוגעים בצורך המבצעי, אך הנתונים מראים שלא ככה הדברים". יתרה מכך, פלג מטיל ספק בהיקף הקיצוצים שהצבא הוציא לפועל, לכאורה, בשנתיים האחרונות - כמה מיליארדי שקלים. הוא דורש להעמיד את תהליכי ההתייעלות בצבא לביקורת חיצונית של האוצר, ושל המועצה לביטחון לאומי. לדבריו, 60% מתקציב הביטחון מיועד לתשלום שכר.

"אנשים מכובדים"

פלג מוביל גם את היוזמה להעלות את גיל הפרישה למערך הלא-קרבי בצה''ל ל-57. "אין שום סיבה שכלכלן בקבע יפרוש בגיל 45 עם פנסיה של 12 אלף שקל ויעבוד בעבודה נוספת". פלג קורא לצבא להוציא לפועל תהליכים נרחבים יותר של מיקור חוץ: "האם חיוני שצה''ל ייצור לעצמו טנקים, על אף העובדה שהדבר אינו משתלם כלכלית?"

פלג מאשים כי צה''ל מפר באופן מובהק את המלצות ועדת ברודט, שלפיהן יקבל הצבא במשך עשר שנים תקציב של 100 מיליארד שקל תמורת התייעלות.

"לא לצורך התוכניות שפורסמו עד היום (של צה''ל) כינסו ועדה ציבורית עם אנשים מכובדים כמו דוד ברודט. המהלכים שצה''ל עושה היום הם טריוויאליים ונעשו גם לפני 10 שנים", אומר סגן הממונה על אגף התקציבים.

פלג חושף בראשונה כי בכוונת האוצר להוביל שוב מהלך של קיצור שירות החובה. "המהלך הזה לא יחסוך הרבה בתקציב הביטחון, אך יתרום למשק הרבה ידיים עובדות", מסביר פלג.

בצה''ל העדיפו שלא להגיב לדברים, אך הפנו את תשומת לבנו לראיון שהעניק היועכ''ל (היועץ הכספי לרמטכ"ל), תת-אלוף מהרן פרוזנפר, באותו גיליון, שבו הוא טוען: "עשינו בדיקה כמה כסף יחסוך העלאת גיל הפרישה ל-57, וראה זה פלא: הצעת האוצר יקרה ב-16% ופחות טובה למשק".

לגבי תוכנית התייעלות בצה''ל השיב פרוזנפר: "מערכת הביטחון וצה''ל הם גופים שנאמנים לערך התייעלות כל השנים, ואנו עומדים בכל היעדים שוועדת ברודט קבעה". לגבי הטענה שלפיה ההתייעלות שנעשתה הייתה מקרית וטריוויאלית השיב פרוזנפר: "זה כמו להגיד על משהו שמצליח בעסקים שהוא הצליח במקרה. אין דבר כזה, והצבא לא עובד במקריות - אלא לפי תוכניות לטווח הארוך".

מדוברות האוצר נמסר: "אם הורדת גיל הפרישה בצה''ל חוסכת כסף, אולי כדאי להוריד את גיל פרישה בעשור גם בכל המגזר העסקי". עוד מבקשים להבהיר במשרד האוצר כי "מעולם צה''ל לא הציג תוכנית התייעלות לגורם מחוץ למערכת הביטחון. כנראה שגם תוכניות התייעלות בצה''ל מסווגות".