קבוצות רכישה - הדור הבא

יזמי הנדל"ן ניצחו - החקיקה מסייעת להם בתחרות, אך פוגעת בכיס ובביטחון קוני הדירות

בראשית דברי אציין שכותב שורות אלו מדבר עמוק מתוך הפוזיציה.

כססתי ציפורניים בשבועות האחרונים בציפייה להמלצות הועדה של רשות המיסים. לתומי חשבתי שוועדה שיושבת על המדוכה זמן כה רב תצא עם פתרון סדור לנושא "קבוצות הרכישה".

והנה כגודל הציפייה, כן גודל האכזבה מהמלצות הוועדה. נראה כי כל מטרתה של הוועדה הייתה למצוא דרכים לגביית מע"מ על מרכיב הקרקע מקבוצות רכישה, על מנת לסייע ליזמי הנדל"ן בתחרות שנוצרה בינם לבין קבוצות הרכישה.

אם את הצדק מחפשים, מדוע 40 זוגות צעירים שהתארגנו יחד ורכשו מגרש ברחובות בעשרים מיליון שקלים צריכים לשלם מע"מ בעוד משפחה בודדת שקונה מגרש בהרצליה פיתוח בסכום דומה לא צריכה לשלם מע"מ - צדק הוא מושג גמיש במדינת ישראל. ד"א, למרות מאמציה הרבים של הוועדה, היא בעצמה מודה כי למעשה לא ניתן לגבות מקבוצת רכישה מע"מ על מרכיב הקרקע ללא שינוי בחקיקה.

בתמימותי, האמנתי שמתפקידה של ועדה כזאת לקבוע כללי עשה ואל תעשה בנוגע לפן המיסוי בארגון ובהשתתפות בקבוצת רכישה. בחודשים האחרונים נרשמו אלפי מילים על הסיכונים בקבוצות הרכישה. אין ויכוח על כך שהדרך לצמצם את הסיכונים הינה בניהול מקצועי של קבוצת הרכישה (מסקנה שהבנקים הגיעו אליה בחודשים האחרונים).

באופן טבעי היינו מצפים שהמועמדים לניהול קבוצת הרכישה יהיו המארגנים. ברם, בפועל, כתוצאה מאי ודאות בנוגע לחבות המס של המארגנים, ההמלצה הגורפת של כל היועצים המשפטיים כיום היא שהמארגן יתרחק ככל הניתן מניהול קבוצת הרכישה וישאיר אותה בידי חברי קבוצת הרכישה.

יתרה מכך - כל ניסיון להקטין את אי-הודאות סביב הפרויקט - תכנון מוקדם לקראת היתר, קבלת הצעות מחיר מפורטות מקבלני ביצוע מהוות במצב הקיים סיכון בהגדלת חבות המס של חברי הקבוצה. לו היתה הועדה נותנת פתרונות (מכל סוג שהוא) לנושא המיסויי - ניתן היה לבנות מודלים "דור ב'" של קבוצות רכישה עם יכולת הרבה יותר טובה להתמודד עם הסיכונים השונים בדרך לדירה גם במחיר של הקטנת החסכון במס. אולם הועדה השאירה את המצב באותה אי ודאות ובכך השאירה את המצב על כנו.

ונחזור שוב למה שכן היה בדוח, כאזרח מהשורה הייתי מצפה להקמת ועדת חקירה שתבדוק כיצד רשות המיסים שגובה מאתנו במיומנות ובנחישות כל חודש שווי שימוש במכשיר הפלאפון, לא גובה מס ממארגן קבוצות רכישה שמקבל את שכרו בצורת הנחה בדירה.

עמוס שירן עוסק בניהול השקעות בנדל"ן עבור קבוצות רכישה

amoshiran@gmail.com