חייבים עובדים זרים? יש כ-3,000 ישראלים בשירות התעסוקה

מדובר בישראלים הרשומים בשירות התעסוקה כבעלי מקצוע בתחום הבנייה ■ הקבלנים: "הם לא באמת מעוניינים לעבוד" ■ סמנכ"ל השירות: "הקבלנים חייבים לספק תנאים טובים ולהתקדם טכנולוגית, הם אשמים"

ביום חמישי הבא תיכנס לתוקף החלטת הממשלה להפחית באופן מיידי 3,000 עובדים זרים בענף הבניין, כך שמספרם יעמוד על 5,000 בלבד - כאשר בשלב השני, שייכנס לתוקף ב-2012, יעמוד מספרם על אפס מוחלט.

הקבלנים הגדולים כבר עתרו בעניין לבג"ץ, בטענה כי ענף הבנייה חייב עוגן מסוים של עובדים זרים, לאור הקושי לגייס ישראלים והבעייתיות לכאורה בהעסקת פלסטינים מהשטחים.

מחסור חמור?

על פי בדיקת "גלובס", רק בשירות התעסוקה לבדו, מבלי לבדוק חברות כוח אדם ועמותות שפועלות בקרב ערביי ישראל, רשומים מעל 3,000 מובטלים ישראלים בעלי מקצוע בתחום הבנייה. מתוכם, 2,867 בעלי מקצוע מתחום "העבודות הרטובות" (בנאים, טפסנים, טייחים, רצפים ועוד).

מדובר במקצועות שבהם, לפי טענות הקבלנים, קיים "מחסור חמור". ואולם, למרות אותו מחסור חמור לכאורה, הבדיקה שלנו מעלה כי במערכת של שירות התעסוקה קיימת דרישה ל-208 עובדים בלבד, בכל הארץ.

בהתאחדות התעשיינים מעדיפים להסתכל על נתוני 2009, במהלכה הם דרשו משירות התעסוקה 9,469 עובדים, ואילו בפועל נקלטו בהצלחה "רק" 3,722 מובטלים בעלי ניסיון בענף. "נתונים אלו מעידים שלשכת התעסוקה אינה מסוגלת לספק את הדרישה הגבוהה לעובדים בענף", מסרו בהתאחדות.

"העובדים הרשומים בלשכות התעסוקה לרוב אינם מעוניינים לעבוד, או שהם נמצאים בתקופות מעבר, בהן הם מקבלים דמי אבטלה", הם הוסיפו. כדי לחזק את הטענה, בהתאחדות התעשיינים מציגים שיחה מוקלטת שביצע עבורם חוקר פרטי, עם מנהלת סניף יהוד בשירות התעסוקה.

החוקר התחזה לקבלן שמבקש עובדים, והמנהלת האדיבה ביקשה ממנו לפתוח הזמנה מסודרת, לא לפני שאמרה בגילוי לב: "אני אבדוק לך פה באזור, אבל אני אומרת לך דוגרי, הסיכויים די קלושים... במקצועות האלה אין באמת אבטלה, מי שרוצה לעבוד יש עבודה. כך, מי שרשומים אצלנו או שהם מאוד מאוד מבוגרים, או שהם עובדים".

בהתאחדות הקבלנים משוכנעים שההקלטה הזו היא הוכחה מוחצת לכל הטיעונים שלהם. ואולם, כנראה שלא כך הדבר. אותו חוקר פרטי התקשר לסניף ביהוד, שמשרת את האזור של סביון, בני עטרות, יהוד ובית אריה - לא בדיוק מקום רווי בפועלי בניין.

לפי נתוני שירות התעסוקה, במחוז השרון והעמקים, שם נמצאת בין היתר הלשכה של טייבה, קיימת רשימה של 626 מובטלים מתחום "העבודות הרטובות". במחוז הצפוני, לפי השירות, ישנם 1,774 מובטלים כאלה - לא פחות ולא יותר.

מעדיפים סינים

בהתאחדות הקבלנים טוענים מנגד, כי בשיחה של אותו חוקר עם מנהל סניף בעפולה, טען לכאורה המנהל כי אותם מובטלים שמגיעים אליהם ללשכה "עובדים בשחור", ולכן הם אינם באמת מובטלים.

יעקב זיגדון, סמנכ"ל השמה בשירות התעסוקה, טוען כי הקבלנים פשוט מעדיפים את הסינים: "אני זורק את הכדור למגרש של הקבלנים. הם אומרים שהם מוכנים לשלם לישראלים 7,000 שקל בחודש, אבל לא מספרים שהם דורשים עבודה של 12 שעות ביום, כולל עבודה בימי שישי".

זיגדון מציע לקבלנים אתגר: "אם הם ישפרו את תנאי העבודה, ובנוסף יתקדמו מבחינה טכנולוגית, אז התדמית והאתוס של הענף ישתפרו, ואז נראה שם יותר ישראלים ואפילו נשים, כמו בארה"ב".