בנק ישראל שוקל צעדים נוספים לריסון הביקוש בשוק הנדל"ן: "עד כה נקטנו צעדים קטנים ומינוריים"

נשקלת האפשרות להגדיל את הגילוי הנאות ללקוח בזמן לקיחת הלוואה בריבית משתנה ■ צעד אפשרי ראשון שאותו שוקלים בבנק ישראל הוא הטלת מגבלה קשיחה על גובה המימון, למשל איסור גורף על מתן מימון למשכנתאות בשיעור הגבוה מ-70%

בנק ישראל שוקל צעדים נוספים על מנת לרסן את הביקוש בשוק הנדל"ן. בכיר בבנק אמר כי "עד כה נקטנו צעדים קטנים ומינוריים, ואם יהיה צורך - נפעל שוב". בבנק מדגישים כי מדובר בכלים רגישים, שעדיף שלא להשתמש בהם אלא אם כן לא תהיה ברירה.

שלושת הצעדים הבולטים שהבנק המרכזי הוציא אל הפועל עד כה היו: המלצה לבנקים להקטין את היקף ההלוואות בריבית צמודה לפריים; הגדרת קבוצות רכישה כאשראי נדל"ני ולא כאשראי פרטי לדיור; והחמרת תנאי המימון של הלוואות משכנתא חדשות, שבהן היחס בין הלוואת המשכנתא לבין שווי הדירה בזמן מתן ההלוואה גבוה מ-60%.

התשלום יקפוץ

בפיקוח על הבנקים, בראשות רוני חזקיהו, שוקלים כעת צעדים נוספים, שמטרתם לקרר את השוק המוזן מסביבת הריבית הנמוכה, סביבה שלא צפויה להשתנות באופן דרמטי בתקופה הקרובה. באחרונה התראיין חזקיהו ל"ידיעות אחרונות" ואמר שם "אם (הצעדים שנקטנו) לא יספיקו, אשתמש בכלי פיקוח נוספים כמו הלימות הון ומגבלות על לווים. התהליך ימשך עד שיניב תוצאות".

צעד אפשרי ראשון שאותו שוקלים בבנק ישראל הוא הטלת מגבלה קשיחה על גובה המימון, למשל איסור גורף על מתן מימון למשכנתאות בשיעור הגבוה מ-70%. במקרה זה, לווים חדשים לא יוכלו לקחת משכנתא בשיעור מימון מעל השיעור המותר - ללא קשר לגובה הריבית. היקף ההלוואות במימון גבוה הוא כ-40% מהשוק. הנחת העבודה של בנק ישראל היא כי צעד זה יקטין את הביקוש, הואיל ושיעור גבוה של לווים יצטרכו להביא יותר הון עצמי מהבית.

צעד אחר הוא הגדלת הגילוי הנאות ללקוח בזמן לקיחת הלוואה בריבית משתנה. בנקים יצטרכו להציג ללקוח את גובה ההחזר בהנחה, והריבית תוכפל מהריבית הנוכחית - כלומר מה יקרה לתשלום החודשי בריבית פריים של 6% (ריבית בנק ישראל של 4.5%). במקרה זה יראו הלקוחות בצורה בוטה כיצד התשלום החודשי שלהם קופץ ומגיע לסכום שיתקשו לעמוד בו.

הקצאת הון

צעד נוסף ששקלו בבנק ישראל, אך הוחלט שלא לנקוט בו לפי שעה, הוא הגדלת הקצאת ההון על משכנתאות מ-35% ל-75%. זאת, משום שצעד זה סותר את כללי באזל 2 שנכנסו לתוקף רק בינואר. שיעור הקצאת הון הוא שיעור ההלוואה שכנגדו מחושב הון לצורך הלימות ההון. כך למשל, באשראי מסחרי רגיל מקצה הבנק 100% מההון ומולו מחזיק הלימות הון נדרשת (כיום הדרישה הרגולטורית הרשמית היא 9%, אך בפועל מצפה בנק ישראל מהבנקים לרתק הון בשיעור של 12%). במשכנתאות שנחשבות הלוואה פחות מסוכנת, מחשב הבנק את ההלוואה לצורך הון כאילו נטל הלקוח רק 35% ממנה, ורק מול שיעור זה מרתק את ההון הנדרש.

צעד דרסטי יותר שעדיין לא עלה לדיון הוא להנחות את הבנקים לבצע הפרשה מיוחדת על תיק המשכנתאות הקיים. במקרה זה יאלצו הבנקים להעלות את הריבית בשיעור ניכר כדי לפצות עצמם על ההפסד.

בבנק ישראל ממתינים לקבל מהבנקים את תוצאות תרחישי הלחץ שהנחה חזקיהו לבצע על תיק המשכנתאות הקיים. תרחישי הלחץ (STRESS TEST) נועדו לבחון הרעה אפשרית באיכות האשראי, ועל הבנקים להעביר את תוצאותיהם לפיקוח על הבנקים עד 25 ביולי. באופן תקדימי, ועל מנת להבהיר את מדיניותו, יקיים חזקיהו בפעם הראשונה מפגש אנליסטים ב-29 ביולי, ובו יפרט על הכיוונים שאליהם צועדת הרגולציה הבנקאית.