כדאי לדווח על רווחים מהבורסה?

בחודש הבא חל יום הדיווח החצי-שנתי על רווחי הון. כדי לצמצם תשלומים כדאי לחשב הפסדים ■ מדריך מס על הבורסה (ואיך לקבל החזר?)

אם יש לכם תיק השקעות, ומסיבות שונות לא ניכו לכם מס במקור מהרווחים שהיו לכם, תצטרכו להגיש בקרוב דו"ח חצי-שנתי לרשות המסים, ואף ייתכן כי תצטרכו לשלם מקדמות על חשבון מס הכנסה. עם זאת, וכפי שאסביר להלן, במקרים מסוימים ניתן להפחית ואף למנוע את תשלום המקדמות.

דו"ח חצי שנתי

סעיף 91 לפקודת מס הכנסה קובע חובת דיווח על רווחי הון ותשלום מקדמה, פעמיים בשנה בשל מכירת נייר ערך הרשום למסחר בבורסה ו/או יחידה בקרן נאמנות, במקרה בו לא נוכה מלוא המס במקור מרווח ההון.

דיווח כזה אמור להתבצע עד ליום 31 ביולי ו-31 בינואר בכל שנה, וזאת ביחס למכירת ניירות ערך נסחרים ב-6 החודשים שקדמו לחודש שבו חל יום הדיווח.

החובה להגיש דיווח ולשלם מקדמות מוטלת על משקיעים שצברו רווחים ממכירת ניירות ערך נסחרים וקרנות נאמנות, ושהבנקים או הברוקרים שבאמצעותם ביצעו את המכירות לא ניכו מס במקור מאותם רווחים.

מדובר, בין היתר, במקרים שבהם מכירות ניירות הערך בוצעו באמצעות בנקים או ברוקרים מחוץ לישראל או בעסקאות שנעשו באינטרנט. במקרים אלה לא מנוכה מס במקור בגין הרווחים שהופקו.

הוראות ביחס לדיווח

השנה (2010) יש להגיש את הדיווח עד ל-29.7 מאחר ו-31 בחודש, נופל בשבת. הדיווח יכלול את הפרטים הבאים:

  • סך כל התמורות מכל המכירות שבוצעו במשך התקופה;
  • סך כל הרווחים מניירות ערך שנמכרו בתקופה;
  • סך כל ההפסדים מניירות ערך שנמכרו במהלך התקופה;
  • סך הרווח או ההפסד נטו לאחר קיזוז ההפסדים מהרווחים;
  • סכום המקדמה לתשלום כפי שעלה מהפירוט.

במקביל להגשת הדיווח כאמור יש לשלם מקדמה על חשבון המס המתחייב מהדיווח.

 

פטור מדיווח והקטנת מקדמות

אינם חייבים בדיווח ובתשלום מקדמות:

  • משקיעים אשר הבנק או הברוקר ניכו להם מס במקור מהרווחים.
  • משקיעים שהכנסתם מההשקעות מסווגת כהכנסה פירותית (להבדיל מרווחי הון).
  • תאגידים בישראל שקבלו אישור על פטור מלא מניכוי מס במקור על עסקאות בשוק ההון.

בנוסף, רשות המסים פרסמה הבהרה לפיה כאשר יש חשש לכפל בתשלום המקדמות, רשאי פקיד השומה להקטין ואף לפטור את תשלום המקדמה.

כפל מקדמות עשוי לקרות ביחס לחלק מהמשקיעים בשוק ההון המשלמים מקדמות שוטפות למס הכנסה (בניגוד לתשלום הדו-שנתי). אותם משקיעים עשויים לשלם מקדמות שוטפות בהתבסס על הרווחים שמקורם במכירת ניירות ערך נסחרים משנה קודמת. כדי להשיג פטור כזה יש להציג למס הכנסה הוכחה כי המס אמנם שולם.

מדווחים, אך לא בהכרח משלמים

גם אם קיימת חובה להגיש דיווח חצי-שנתי לרשויות המס, אין זה אומר שיהיה צורך לשלם מקדמות על הרווחים. ייתכן כי במקביל לרווחים נוצרו גם הפסדים שניתן לקזזם כנגד אותם רווחים.

בעיקרון, הפסד הון בידי יחיד או חברה, אשר נוצר לאחר מימוש נייר ערך, ניתן לקיזוז כנגד רווח הון - בין אם ההפסד או הרווח נוצרו מנכס בחו"ל, לרבות נייר ערך הנסחר בבורסה בחו"ל, ובין אם ההפסד או הרווח נוצרו מנכס בישראל, לרבות נייר ערך הנסחר בבורסה בישראל.

בנוסף, ניתן לקזז הפסד הון מניירות ערך לסוגיהם השונים גם כנגד הכנסות מדיבידנד או מריבית, הנובעים מאותו נייר ערך שמומש. כמו כן, ניתן לקזז הפסד הון שוטף כאמור גם כנגד הכנסות ריבית ודיבידנד מניירות ערך אחרים (סחירים ושאינם סחירים), בכפוף לכך שהמס על הריבית או הדיבידנד אינו עולה על 25%.

לפיכך, יש לחשב את ההפסדים שנוצרו לאורך השנה ואף בשנים קודמות, ולקזזם כנגד הרווחים.

  • אבי נוב הוא ד"ר במיסוי בינלאומי ועורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי, ומרצה בבית-הספר למשפטים ובבית-הספר למינהל עסקים של המכללה למינהל-המסלול האקדמי.
  • ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net