להשמין עם בוב ספוג

ילדים מעדיפים באופן ברור ג'אנק-פוד שמשווק וממותג עם דמויות מסרטים מצויירים

האם בוב ספוג, שרק ודורה אשמים בהשמנת יתר של ילדים? מחקר חדש של אוניברסיטת ייל מארה"ב מצא כי ילדים מעדיפים באופן ברור את הטעם של ג'אנק-פוד שמשווק וממותג עם דמויות מסרטים מצוירים בהשוואה לג'אנק-פוד עם אריזות אחרות.

את המחקר ניהלה החוקרת כריסטינה רוברטו מהמרכז למדיניות מזון והשמנת יתר, והוא פורסם במגזין "Pediatrics" המתעסק ברפואת ילדים.

החוקרים נתנו לקבוצה של 40 ילדים וילדות בגילאי 4-6 שני מזונות זהים - למשל שתי סוכריות גומי - כשרק על האריזה של אחד מהם הופיעה דמות מצוירת מוכרת. הילדים טעמו את שני המאכלים והיו צריכים לקבוע אם הם מעדיפים את טעמו של אחד מהם על פני טעמו של השני. התוצאה הוכיחה כי ילדים העדיפו באופן חד-משמעי את הטעם של המאכל שעל האריזה שלו הופיעה דמות מצוירת.

כשהחוקרים ניסו את אותו מחקר עם אוכל בריא (גזר גמדי), לא נמצא הבדל משמעותי בהשפעת הדמויות המצוירות על תפיסת הטעם של הילדים.

עקב ממצאי המחקר, החוקרים ממליצים על פיקוח שימתן את השימוש בדמויות מצוירות על אריזות של ג'אנק-פוד. "התוצאות מספקות הוכחה לכך שדמויות מצוירות עלולות להשפיע לרעה על הרגלי האכילה של ילדים בכך שהן מגבירות את התפיסה של הילדים על הטעם הטוב של האוכל ואת העדפתם לג'אנק-פוד", ציינה רוברטו.

היא הוסיפה כי בשיווק לקהל יעד צעיר, 13% מההוצאות הן על רישוי של דמויות ומהלכים דומים. "הממצאים שלנו מראים כי מומלץ להגביל את רישוי הדמויות בשיווק ואריזות של ג'אנק-פוד", אמרה רוברטו.

גם החוקרת רהיל בריגס, מבית-הספר לרפואה אלברט איינשטיין בניו-יורק, מסכימה עם ממצאי המחקר. "לילדים בגיל כזה יש יכולות קוגניטיביות מפותחות, אך אין להם יכולת להיות ספקניים לגבי המסרים (הפרסומיים) שהם מקבלים", אמרה בריגס.

לדבריה, העלייה המדאיגה בהשמנת יתר בקרב ילדים צעירים - למעלה מפי שתיים מאז שנות ה-70 - מתואמת עם העלייה בכמות הכסף שמוציאות חברות המזון על פרסום שקהל היעד שלו הוא ילדים.

המרכז למניעת מחלות בארה"ב (ה-CDC) מצביע על כך שאחד מכל שבעה ילדים בגיל גן, שמגיע ממשפחה בה השכר נמוך מהממוצע, סובל מהשמנת יתר.