הפסקנו להתרגש מחברת טבע

העסקה מסוף השבוע החולף מלמדת: די ברור שהיא בדרך להפוך ל'סיסקו' של תחום הפארמה

להפסיק להתרגש מטבע? איך אפשר? זו טבע - החברה הישראלית הגדולה ביותר, זו שבולעת חברות לארוחת בוקר, זו שגורמת לנו להתגאות בהיותנו ישראליים וזו שהפכה עשרות מנהלים למיליונרים כבדים. זו טבע. איך אפשר להפסיק להתרגש ממנה?

ובכן, אפשר, ואולי אפילו רצוי. טבע כבר מזמן אינה עוד חברה ישראלית. ענקית הגנריקה מנוהלת מזה שנים לפי סטנדרטים אמריקניים, ולראיה האופן שבו היא רוכשת וממזגת לתוכה חברות - קטנות כגדולות.

טבע הוכיחה לנו בשנים האחרונות שהיא מסוגלת לבלוע חברות ענק ששוות מיליארדי דולרים, ולכן כשבית השקעות בינוני טוען כי החברה עומדת לבצע רכישה נוספת בשווי של 1-3 מיליארד דולר - אנו מסרבים להתרגש, וזה מה שקרה לנו בשבוע שעבר.

בית ההשקעות Bernstein Research פרסם בשבוע שעבר אנליזה על החברה, וציין כי זו עומדת לבצע בקרוב רכישה נוספת. האנליסט רוני גל, שחתום על האנליזה, ציין כי "החברה צריכה להיות רוכשת אגרסיבית".

ובכן, מר גל, נראה שמידת הזהירות שגילית די מוגזמת. וודאי לא נחדש לך אם נספר שטבע היא כבר רוכשת אגרסיבית. נקודה. החברה רוכשת חברות כחלק אינטגרלי מפעילותה היומיומית, והמושג M&A שגור בפי הנהלתה כאילו היה השם השני של החברה.

יותר מזה, רכישה בשווי של מיליארד עד 3 מיליארד דולר מהווה רק אחוזים בודדים משווי החברה עצמה, ולכן אינה מספיק משמעותית כדי לגרום לציבור המשקיעים (וכן, גם העיתונאים) ליפול מכיסאותיהם מרוב התרגשות. מהלך כזה של טבע - ללא ספק - יחמם לנו את הלב, ויספק הוכחה נוספת לעוצמת החברה, אך ספק אם ירגש אותנו כמו בעבר.

ואם כבר ברכישות ומיזוגים עסקינן, הנה משהו שכן כדאי להתחיל ולהתרגש ממנו.

טבע, כפי שעולה מהעסקה שבוצעה בסוף השבוע החולף, עומדת להפוך למקבילה של סיסקו בתחום הפארמה. אם חברות הטכנולוגיה הישראליות חולמות על הרגע שבו ענקית ציוד התקשורת האמריקנית תרכוש אותן, חברות הביומד/ביוטק/ביופארמה הישראליות חולמות על הרגע שבו טבע תשים עליהן את ידה.

ואכן, עם אמצעים נזילים מכאן ועד הודעה חדשה, מניה חזקה ורצון להתרחב לשווקים חדשים, טבע לוטשת עיניה לחברות צעירות שחולמות להיות כמותה, ולכן עסקת מדיוונד ופוליהיל, וכן המשך השקעת החברה באנדרומדה, עלולים להתברר עם הזמן כספתח.