ביטוח לאומי דורש הגדלת מס הכנסה השלילי למשרות חלקיות

בנק ישראל מתנגד ■ סמנכ"ל ביטוח לאומי: "חרדי לא יתחיל ישר במשרה מלאה, מענק של 70 שקל לא יעזור"

המוסד לביטוח לאומי ובנק ישראל אמנם פרסמו אתמול (א') דו"ח משותף בשבחה של התוכנית למס הכנסה שלילי, אולם ל"גלובס" נודע כי מאחורי הקלעים התגלעה מחלוקת מהותית בין הצדדים. המוסד לביטוח לאומי ביקש ליישם תוכנית אגרסיבית, בדומה למודל מס הכנסה שלילי הנהוג בבריטניה, בעוד שבנק ישראל דבק במודל האמריקני, המונהג בישראל במתכונת ניסיונית.

על פי המודל האמריקני-ישראלי, מענקים משמעותיים, סך של 300-400 שקל, ניתנים רק לעובד במשרה מלאה שמשתכר סביב שכר המינימום, בעוד עובדים במשרה חלקית זוכים למענק מינורי ביותר, עד 70 שקל. "המודל הזה מתעלם מהעובדה שישנן אוכלוסיות רבות שלא נמצאות היום בשוק העבודה, ואם הן כבר נכנסות אליו זה לרוב באמצעות משרה חלקית", אומר ל"גלובס" ד"ר דניאל גוטליב, סמנכ"ל מחקר ותכנון במוסד לביטוח לאומי. לדבריו, "גבר חרדי שאשתו עובדת והוא לומד תורה יסכים אולי לעבוד תחילה במשרה חלקית ולהמשיך במקביל בלימודי התורה, אם הוא יידע שההכנסה המשותפת שלהם תגדל משמעותית". לכן, טוען גוטליב, צריך לאמץ את המודל הבריטי שמבטיח מענקים של 300-400 שקל כבר במדרגת השכר הנמוכה, לפחות כאשר במשפחה יש מפרנס אחד המועסק במשרה מלאה.

בבנק ישראל, אגב, לא סותרים את הטענה של גוטליב, לפיה המודל הנוכחי אינו מעודד באופן מובהק יציאה לעבודה. בדו"ח המשותף נאמר במפורש: "אי אפשר לקבוע מה יהיו השפעות התוכנית על שיעורי התעסוקה והיקפיה, אך ניתן להעריך על סמך הניסיון הבין-לאומי שהן לא יהיו משמעותיות". על כך אומר לנו גוטליב: "אם לממשלה באמת חשוב להגדיל את שיעור התעסוקה כפי שהיא טוענת, בבקשה שיפעילו את הכלי הזה שקרוי מס הכנסה שלילי על פי המודל שאנו מציעים, באופן ניסיוני". גוטליב מותח גם ביקורת על הבנק המרכזי: "בנק ישראל יצא לאחרונה בהצהרה לפיה עבודה אינה מספיקה בשביל לחלץ מעוני. אני חושב שהבנק טועה - מה שמשאיר אנשים בעוני זה חצאי משרות או בן זוג אחד בלבד שעובד. לכן אני מציע ללכת לקראת בן הזוג שעובד במשרה חלקית, מתוך הנחה שבעתיד הוא יגדיל את אחוזי המשרה".

על פי גוטליב, בנק ישראל התנגד לכלול במסגרת הדו"ח מסקנות הקוראות ליישם את המודל הבריטי. למרות זאת, לא מדובר בסוף פסוק: בימים אלה משלים גוטליב דו"ח שחיבר בעניין, והוא צפוי להגיש אותו למנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני. זו ככל הנראה תבקש מהממשלה לבחון את מסקנותיו באמצעות שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג. האחרון מכיר היטב את הביקורת של ארגון ה-OECD על מס ההכנסה השלילי בישראל, לפיה על הממשלה להגדיל את המענקים לזכאים.

בבנק ישראל טוענים כי לא ניתן להיטיב עם בעלי משרות חלקיות רק משום שהם מועסקים במשרות חלקיות, משום שגם סטודנטים למשל מועסקים בחלקיות משרה, וספק אם המדינה צריכה להעניק להם מס הכנסה שלילי. נוסף על כך, יש לא מעט אנשים המועסקים במשרה חלקית מרצונם החופשי. על כך אומר ד"ר גוטליב כי הוא מציע להחיל את המודל הבריטי ביישובים שבהם שיעור המשפחות העניות גבוה באופן מובהק - למשל במגזר החרדי והערבי.