ארדואן: ישראל גרועה כצפון קוריאה אך הקהילה הבינל' עיוורת למאגר האטום שלה. למה סנקציות רק על איראן?

(עדכון) - ראש ממשלת טורקיה: "השותפות האסטרטגית עם ארה"ב עלתה מדרגה" ■ "טורקיה לא מעוניינת להוביל את העולם המוסלמי, אלא רוצה להיות אחת מעשר המדינות החזקות בעולם מבחינה כלכלית" ■ ארדואן חילק למנהיגי העולם עותקים מנתיחות לאחר המוות של הרוגי המשט

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מאשים את הקהילה הבינלאומית ב"עיוורון" למאגר פצצות האטום של ישראל, שעה שההתמקדות, לדבריו, הינה אך ורק במאמציה של איראן להגיע ליכולת גרעינית.

"לישראל יש פצצות אטום, היא ממאנת לחתום על אמנת הגרעין הבינלאומית - אבל אף אחד לא מטיל עליה סנקציות", אמר ארדואן. "איך אתם מסבירים את זה? ובכן, כנראה שהעולם אינו מקום הוגן. יש להתייחס לישראל ולגנות אותה כפי שמגנים את קוריאה הצפונית".

ארדואן הוסיף, בתשובה לשאלה, כי "ארה"ב וטורקיה ממשיכות לקיים דיאלוג תקין ביניהן. השותפות האסטרטגית בין שתי המדינות עלתה מדרגה ואנחנו בסולידריות מלאה".

בתשובה לשאלה האם השינוי במדיניות טורקיה נובע מרצון להוביל את העולם המוסלמי, ענה ארדואן: "טורקיה היא אותה טורקיה, כלום לא השתנה ואנחנו נמצאים באותו מקום בו היינו בעבר. טורקיה מצויה בתהליך של נורמליזציה".

ארדואן הוסיף כי כמה חברות בגוש האירו פשוט לא הצליחו להשתחרר מהדעות הקדומות שיש להן על טורקיה, אך הוסיף כי טורקיה לא נואשה ממאמציה להצטרף לגוש זה. ארדואן הדגיש: "טורקיה לא מעוניינת להוביל את העולם המוסלמי, אלא רוצה להגיע למצב שבו טורקיה היא אחת מעשר המדינות החזקות בעולם מבחינה כלכלית".

ובינתיים, ארדואן ממשיך בנסיונותיו להבאיש את שמה ותדמיתה של ישראל בעולם, בעקבות אירועי המשט לעזה. היום (ג') מתברר כי ארדואן ניצל גם את הבמה של ועידת ה-G-20.

בראיונות לתקשורת הטורקית סיפר ראש ממשלת טורקיה כי העביר באירוע למנהיגי העולם עותקים מנתיחות הרוגי המשט. עותקים מהנתיחות לאחר המוות והממצאים הרפואיים הועברו אישית על ידי ארדואן לידי ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון; ראש ממשלת גרמניה, אנג'לה מרקל; ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני; ראש ממשלת רוסיה, דימיטרי מדוודב; וראש ממשלת ספרד, ג'וזה לואיס זאפרטו.

ארדואן מפקפק בתמיכה האמריקנית באנקרה בעיקר לאחר התגברות המתיחות המדינית עם ישראל, וכן על רקע המחלוקות על הנושא האיראני. ראש ממשלת טורקיה, שהיה בתחילת השבוע בקנדה במסגרת פסגת ה-G20, נפגש עם נשיא ארה"ב ברק אובמה כדי לדון במעורבות ארה"ב במספר עניינים מדיניים-פוליטיים. בין שאר הנושאים שעלו על שולחן הדיונים, היא ההתחמשות הגרעינית של איראן, והיחסים בין ישראל לטורקיה במיוחד לאחר פרשת המשט לעזה.

"טורקיה מצפה מישראל להתנצל ולשלם עבור הנזקים שנגרמו מתקיפת המשט", אמר ארדואן לאובמה.

העיתון הטורקי הורייט דיווח היום כי ההשקפות השונות של טורקיה וארה"ב לגבי נושא הגרעין האיראני נדונו בפגישה. עפ"י הדיווח, ארדואן מתלונן על חוסר תמיכה של ארה"ב, שהתגבר על רקע פרשת המשט והתמיכה האמריקנית בישראל בנושא זה. ארדואן טוען גם כי ארה"ב לא תומכת במאבק הטורקי בכורדים ובקבוצות הגרילה שם (PKK).

עיתון טורקי נוסף, "רדיקל", דיווח כי אובמה אף יצא בביקורת נגד ארדואן על התמיכה הטורקית בהתחמשות הגרעינית האיראנית, בטענה כי זה לא תואם את "החברות" בין המדינות. מספר אמצעי תקשורת בטורקיה אף מדווחים כי הממשלה הטורקית אף מחזקת את הקשרים עם איראן ומוציאה אותה מרשימת הגורמים המאיימים על טורקיה.