מנכ"ל מד"א אלי בין חשוד בעבירות מס בהיקף 175 מיליון שקל

(עדכון) - בין ומנהל הכספים עופר דן חשודים כי פעלו לניצול הפטורים ממכס שיש למד"א לצרכים שאינם מיועדים לכך ■ השניים שוחררו בתנאים מגבילים ■ מד"א בתגובה: "מנכ"ל מד"א אינו מקבל החלטות בתחום המס"

אלי בין, מנכ"ל מד"א, ועופר דן, מנהל הכספים של מד"א, חשודים בעבירות מס בהיקף של כ-175 מיליון שקל. השניים עצרו ושוחררו היום (ג') בערובה בבית משפט השלום בתל-אביב, בחשד לביצוע שורה של עבירות על פקודת המכס, חוק מע"מ וחוק מס קנייה בארגון מד"א.

על-פי בקשות למעצר ושחרור בערובה, שהגישה מחלקת בקרת יבוא בבית מכס מרכז ברשות המסים, חוק מד"א פוטר את מד"א מתשלום מיסי יבוא על מכשירים, ציוד רפואי, תרופות, אמבולנסים וניידות דם על ציודם. מד"א רשום במכס כיבואן פטור מותנה ומקבל את שירותיו בבית המכס מרכז. מדובר ביבוא פטור מותנה בתנאים מסוימים. על התקופה בין היבוא לתשלום המסים בפועל חל "פחת מואץ".

על-פי החשד, בין ודן מעורבים בדחיית תשלום המסים והגדלת פחת זמן ונזקים של כלי רכב שניזוקו, בכדי להפחית את תשלום המסים החלים על כלי הרכב.

כן הם מעורבים על-פי החשד במכירת אמבולנסים למשטרת ישראל, לצה"ל ולגורמים נוספים, ללא תשלום המסים; בשחרור רכבים שאינם אמבולנסים כפטורים ממכס.

כמו כן, על-פי החשד אמבולנסים ששוחררו בפטור ממסים על-ידי מד"א אינם משמשים את מד"א, אלא נמצאים בתנאי חכירה לטווח ארוך בידי חברות ומוסדות כגון חברת החשמל, מפעלי תעשיה ומועצות אזוריות שונות, תוך קבלת תשלום בעבור החכירה.

עוד חשודים השניים במכירת חלפים שפורקו מאמבולנסים שיובאו בפטור ממס ללא קבלת אישור שלטונות המס; במכירת ציוד אמבולנסים שנרכשו בפטור, ככל הנראה, ללא תיעוד וללא דיווח לרשויות המס; וכן במכירת ערכות עזרה ראשונה לסוגיהן, ששוחררו בפטור ממסים ללא תשלום המס המתבקש, ובמכירת ציוד רפואי ללא תשלום המס המתבקש וללא דיווח על המכירה כמתבקש מחוק מע"מ.

בית המשפט שחרר את בין ודן בתנאים מגבילים.

"סוגייה מיסויית אזרחית"

ממד"א נמסר בתגובה: "בהתאם לחוק מגן דוד אדום המעניק פטור מתשלום מסים בהתאם לאמור בו, מד"א יזם פנייה אל אגף המכס במטרה לקבל הבהרות בנושא המיסוי שחל על ציוד רפואי. בעקבות כך נפתחה לפני כחודשיים בדיקה של המכס, תוך שיתוף-פעולה מלא של הנהלת מד"א. במהלך הבדיקה נמסרו עדויות ממנהלי הארגון, זוטרים ובכירים, ובכללם נתבקשו למסור עדות מנהל אגף הכספים ומנכ"ל מד"א.

"יובהר כי מנכ"ל מד"א אינו מקבל החלטות בתחום המס, וכשעלתה בפניו סוגיה מיסויית הוא הורה לפנות הן לאגף המכס והן לגורמים המקצועיים בארגון כדי ללבן את הדברים באופן מסודר.

"נדגיש כי מדובר בסוגיה מיסויית/אזרחית ובוודאי שלא בסוגיה פלילית. אגף המכס עצמו לא ביקש לעצור את מנכ"ל מד"א ואת מנהל אגף הכספים, אלא לקבוע את התנאים להמשך החקירה.

"יודגש כי מד"א מקיים את כל הנהלים וההוראות על בסיס ייעוץ משפטי וחשבונאי שוטף של יועציו המקצועיים. מעבר לכך, מד"א מתנהל בצורה שקופה ומבוקרת, כאשר כל הדו"חות הכספיים מוגשים למשרד האוצר בכל שנה, ונציג אגף הכספים באוצר הינו חבר דירקטוריון מד"א".