ייצוגית נגד מי עדן ונביעות: "מכלי המים משחררים חומר מסרטן"

בשתי תביעות ייצוגיות בסך 32 מיליארד שקל כל אחת נטען כי החברות מסתירות כי המים המשווקים על-ידן בכדי פלסטיק מכילים תרכובות מזהמות בכמות המזיקה לבריאות ■ מי עדן ונביעות: הטענות מופרכות, המוצרים עומדים בתקנים

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשו היום (ד') שתי בקשות לאישור תביעות ייצוגיות בסך כ-32 מיליארד שקל כל אחת נגד החברות מי עדן ונביעות , בטענה כי הן מסתירות מציבור הצרכנים כי המים המינרליים המשווקים על-ידן באמצעות כדי פלסטיק בנפח 19.8 ליטר פוגעים בבריאות ועלולים לגרום לסרטן.

באמצעות עו"ד ברק רון ממשרד אדם טוענים התובעים הייצוגיים - פזית ראפ, סמי גרשון, שני אוכמן (לגבי מי עדן) ומשה וייסבלט (לגבי נביעות) - כי המים שמשווקות החברות בכדים מכילים תרכובות מזהמות הקרויות "פנולים", בכמות המזיקה לבריאות.

התובעים מוסיפים וטוענים כי מי עדן ונביעות מטעות את הציבור "בהסתירן את העובדה שמכלי המים משחררים לתוך המים חומר מסרטן ובעל השפעות חמורות על גוף האדם".

לדבריהם, "הנתבעות משווקות מים פסולים לשימוש ומוכרות אותם לציבור כמים בריאים הטובים לצריכה, כל זאת כאשר בפועל המים מסכנים את בריאות המשתמשים בהם".

עוד נטען כי "לפי חוות-דעת שנערכה לבקשת התובעים, הספרות המקצועית קובעת כי הרעילות של החומר המצוי במכלים אותם משווקות מי עדן ונביעות מביאה בין היתר לחריגות התפתחויות סקסואליות בגברים, התבגרות מוקדמת אצל נשים, בעיות נוירו-התנהגותיות כגון בעיות קשב, היפראקטיביות, השמנת יתר, סכרת מסוג 2, ירידה בספירת זרע וסוגי סרטן הקשורים במערכת ההורמונאלית כגון סרטן הערמונית וסרטן במערכת הנשימה".

באשר למקור החומר המסרטן המצוי לטענת התובעים במכלי המים, נקבע בחוות-הדעת שצירפו כי הוא משתחרר מהמרכיבים הפולימריים של המכלים אותם משווקות הנתבעות.

לגבי מי עדן טוענים התובעים כי הדבר החמור מכל הוא שבניגוד גמור למצב האמיתי, החברה מפרסמת באתר האינטרנט שלה כי שתיית המים אותם היא משווקת מקטינה את הסיכון ללקות במחלות כרוניות כמו סרטן.

"כתוצאה מפרסומי החברה", טוענים התובעים, "היינו סבורים כי המים שאנו שותים ממתקן המים של מי עדן הם בריאים ונקיים יותר ממי מקורות הזורמים בברזים שבבתינו. אלא שלמעשה, כתוצאה משתיית המים המינרליים במשך שנים נגרמו לנו נזקים בריאותיים אותם לא ניתן לעמוד, כמו גם עוגמת-נפש ופגיעה באוטונומיה של הרצון".

התובעים מעריכים כי כ-8 מיליון אנשים נפגעים בשנה ממעשי חברות המים המינרליים.

"טענות מופרכות"

ממי עדן נמסר בתגובה כי "חברת מי עדן דוחה מכל וכל את הטענות המופרכות העולות בתביעה, המבוססת על הנחות וטענות משוללות כל יסוד ובסיס מקצועי. החברה מודיעה באופן חד-משמעי כי כל מוצרי מי עדן הם איכותיים ובטוחים לחלוטין.

"כל מוצרי מי עדן עומדים בכל התקנים הרלוונטיים למים מינרליים טבעיים, והם נארזים ומשווקים במכלים העומדים בכל התקנים, על-פי הסטנדרטים המקובלים של החברות המובילות בארץ ובעולם.

"מחקרים שנערכו על-ידי רשויות המזון והבריאות ברחבי העולם מבהירים באופן חד-משמעי כי המכלים הנמצאים בשימוש בתעשיית המזון והמים, כמו גם בחברת מי עדן, הינם בטוחים לחלוטין. בכוונת החברה לפעול באופן נמרץ כדי לדחות את התובענה".

מנביעות נמסר כי "חברת נביעות דוחה על הסף את הטענות בתביעה מופרכת זו. מעיון בכתב התביעה עולה כי יש טעויות רבות באופן הבדיקה, בשיטת חישוב הנתונים ובאופן הצגתם, ולכן התביעה הינה חסרת שחר וחסרת בסיס מקצועי.

"נביעות עומדת בכל התקנים, כולל אלה שאליהם מתייחס כתב התביעה, ומדגישה כי אין כל בעיה או חשש בריאותי. עובדה זו נתמכת על-ידי מומחים ישראליים ועולמיים בתחום".