זיגזג: בבוקר החליטה לחזק הפריפריה, בצהריים התחרטה

מדובר בדחייה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, את התוכנית לבניית 1,200 יח"ד בחבל תענך ■ גורמים במינהל: מוסדות התכנון מפילים את מגדל הקלפים שנבנה צעד אחר צעד

כיצד מחליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בבוקר לחזק את הפריפריה במסגרת תמ"א 35 ואילו בצהריים דוחה תוכנית לחיזוק הפריפריה באמצעות 1,200 יחידות דיור בחבל תענך שבמועצה האזורית גלבוע?

התוכנית שדחתה הוולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) של המועצה הארצית במשרד הפנים מקודמת ע"י מינהל מקרקעי ישראל כבר 10 שנים בכל ערכאות התכנון, ומתייחסת להרחבת אשכול יישובים בחבל תענך. השלב הנוכחי מתייחס להרחבה של 1,200 יחידות בגוש היישובים מרכז אומן לפי תוכנית מפורטת שעברה את כל הוועדות ותואמה עם מינהל התכנון הארצי.

מטרת התוכנית שנדחתה הייתה לפתח אזור פריפריאלי עם אוכלוסייה ברמה סוציו-אקונומית שאינה גבוהה ולספק מענה ליישובים שזה זמן רב לא התפתחו, באמצעות משיכת קהילה באיכות גבוהה ותכנון של צמודי קרקע.

רק 10% מהדירות

הוולנת"ע דנה בשלישי בבוקר באפשרויות לחיזוק הפריפריה במסגרת תמ"א 35 (תוכנית המתאר הארצית המגדירה את מדיניות הפיתוח של ישראל עד 2020). כשהגיעה הישיבה לשעות הצהריים החליטה הוולנת"ע לדחות את תוכנית המינהל לחיזוק הפריפריה בחבל תענך, ובמקום לאשר 1,200 יחידות דיור החליטה לאשר רק 10% מהן (כלומר 120), שיוקמו במושב גדיש שבגוש מרכז אומן.

לטענת גורמים במינהל, ההחלטה היא דוגמה טובה לעובדה שהליכי התכנון הם גורם מסורבל ושגם לאחר שתוכניות נעשות בתיאום רב-שנתי עם ועדות התכנון, עלולים לבסוף מוסדות התכנון להפיל את מגדל הקלפים שנבנה צעד אחר צעד. עוד טוענים, כי תמוהה העובדה שבשעות הבוקר מחליטה הוועדה על מדיניות כוללנית ובבואה להחליט על יישומה הפרטני היא סותרת את החלטתה הקודמת.

לדברי גורמים במינהל, נימוקיה של הוולנת"ע בדחייתה את התוכנית היו שאזור התוכנית אינו כלול בפריפריה וכי התוכנית לא תואמת את תמ"א 35. בנוסף הועלו בוועדה טענות כי ההעדפה היא לפיתוח הפריפריה העירונית ולא הכפרית.

ממשרד הפנים לא נמסרה תגובה.