חזקיהו מעלה הילוך: יגביל חלוקת דיבידנדים בבנקים בעייתיים

חזקיהו יתערב בשלב מוקדם למנוע ירידה בהון של הבנקים ■ הבהיר למנכ"לים: נגביל חלוקת דיבידנדים בבנקים בעיתיים, נדרוש גיוסי הון נוספים

בנק ישראל מעלה הילוך בפיקוח על הון הבנקים, ומודיע בראשונה באופן רשמי כי "יתערב בשלב מוקדם כדי למנוע ירידה ברמת ההון מתחת לרמה הנדרשת". התפיסה החדשה מהווה הפקת לקחים של הפיקוח על הבנקים לאחר ששני בנקים (הפועלים ודיסקונט ) היו בשנתיים האחרונות על סף בעיית הלימות הון. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, פירט את הצעדים שינקוט, אם יתערב:

■ הגבלה של חלוקת דיבידנדים בבנק הבעייתי.

■ דרישה מהבנק לגבש וליישם תוכנית הולמת להשבת הלימות הון.

■ דרישה מהבנק לגייס הון נוסף.

■ דרישה מהבנק להפחית את האשראי.

■ הגברת פעולות הניטור אחרי הבנק.

המדיניות פורטה במכתב ששלח חזקיהו בשבוע שעבר למנכ"לי הבנקים ונושא את הכותרת "תהליך הסקירה הפיקוחי" (Supervisory review process). "המפקח על הבנקים יעריך באיזו מידה הצליחו הבנקים להעריך את צורכי ההון שלהם יחסית לסיכוניהם ויתערב היכן שיידרש. במקרה שיזוהו ליקויים, יינקטו צעדים מהירים והחלטיים להפחתת הסיכון או להשבת ההון לרמה הנדרשת", כתב חזקיהו.

"אין לראות בהון תחליף לטיפול בתהליכי בקרה או ניהול סיכונים בלתי הולמים מיסודם. הגדלת ההון לא תיחשב לאופציה היחידה לטיפול בסיכונים מוגברים. על הבנקים לשקול גם אמצעים אחרים לטיפול בסיכון, כגון חיזוק ניהול הסיכונים, הטלת מגבלות פנימיות, הגדלת ההפרשות והרזרבות ושיפור הבקרות הפנימיות", כתב חזקיהו.

עקרונות הפעולה

במכתב פירט המפקח על הבנקים את ארבעת העקרונות שלפיהם יפעל בנק ישראל בנושא ההון: לבנק יהיה תהליך להערכת הלימות הונו הכוללת, ביחס לפרופיל הסיכונים שלו ואסטרטגיה לשמירה על רמות ההון; המפקח יסקור ויעריך את הערכות הלימות ההון הפנימיות והאסטרטגיות של הבנקים, את יכולתם לבצע ניטור על יחסי ההון הפיקוחיים ולהבטיח עמידה בהם; המפקח ינקוט פעולות פיקוח נדרשות במקרה שלא תנוח דעתו מתוצאת התהליך; המפקח מצפה מהבנקים לפעול מעל ליחסי ההון הפיקוחיים המזעריים ויוכל לדרוש מהם להחזיק הון מעבר לרמה המזערית הנדרשת; המפקח יתערב בשלב מוקדם כדי למנוע ירידה ברמת ההון מתחת לרמה המזערית הנדרשת לתמיכה במאפייני הסיכון של בנק מסוים, וידרוש פעולה מתקנת מהירה במקרה שבו רמת ההון אינה נשמרת או חוזרת במהירות לרמתה הנדרשת.

חזקיהו גם שם דגש על ריכוזיות האשראי (מצב שבו חלק גדל מהון הבנק ניתן לקבוצה קטנה של גופים) ומבהיר כי "יבדוק את מידת ריכוזיות סיכוני האשראי בכל בנק, וינקוט צעדים מתאימים במקרה שהסיכונים הנובעים מכך אינם מטופלים לדעתו כראוי".