2 מניעים להצעת שמיר לגבי תנובה

הוא הרי יודע היטב שזהבית כהן לא רוצה למכור, אז למה בכול זאת הוא מתעקש להמשיך ולהציע?

צפינו בשאול אלוביץ' ממנף את יורוקום לרכישת בזק, את אילן בן דב רוכש את פרטנר הענקית באמצעות סקיילקס הקטנה והנה מגיע המינוף האמיתי. מאיר שמיר מציע לרכוש באמצעות מבטח שמיר, חברה עם 600 מיליון שקל הון עצמי ויתרת מזומנים בסך 105 מיליון שקל, את השליטה בתנובה - צעד המחייב אותו לשים על השולחן 3 מיליארד שקל במזומן.

מבטח שמיר הנסחרת לפי שווי 1.3 מיליארד שקל רוצה את תנובה ששוויה לפי ההצעה 5.25 מיליארד שקל. לזה ייקרא מינוף.

כמה שמיר רציני? מקורביו מסבירים שהוא מאוד מאוד רציני. שמיר הצטייד בתמיכה מבנק הפועלים, ולטענתו אין לו בעיה לממן את העסקה. האם זה ריאלי? כנראה שלא נדע את התשובה, כי לכל עסקה צריך שני צדדים - קונה ומוכר. כאן נראה שהמוכר לא התייצב.

מאיר שמיר אולי רוצה לקנות, אבל זהבית כהן לא רוצה למכור. גם לא במחיר שמציע שמיר. היא אמרה את זה פעמים רבות, במישרין ובעקיפין, לשמיר, לאנשיו, דרך באי כוחה ודרך מתווכים. מה לא ברור פה? מבחינתה תנובה אינה למכירה. אין לה כוונה לתת למישהו אחר לקטוף את פירות המאמץ, שהיא השקיעה בשלוש השנים האחרונות כדי להשביח את תנובה.

האם שמיר לא יודע את זה? כנראה שכן. אז למה הגיש את הצעת הרכש הדרמטית? הנה שתי אפשרויות:

(1) הוא באמת מאמין שכהן תתקפל ותמכור, או שהוא מאמין ביכולתו להכריח אותה למכור, לאחר שיסנוור את מנהלי אייפקס בלונדון בתשואה פנטסטית על השקעתם.

(2) שמיר מבין שנכנס לפינה מול רשות ניירות ערך, ושהוא חייב למכור את החזקותיו בתנובה. ההצעה לאייפקס מציבה תג מחיר שמאותת כמה שמיר רוצה לקבל על תנובה, וגם מראה לרשות כי שמיר עושה משהו.

פתאום שמיר משיג הערכת שווי

ועוד עניין קטן. הצעת הרכש של שמיר מצדיקה את עמדת יו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן, לפיה מבטח שמיר הייתה חייבת לפרסם את דו"חות תנובה, כי זהו "פרט מהותי". תנובה מופיעה בספרי מבטח שמיר לפי 420 מיליון שקל, ואילו הצעת הרכש משקפת להחזקות מבטח שווי 1.1 מיליארד שקל - יותר מכפול מהשווי בספרים, כמעט כמו כל שווי השוק של מבטח שמיר כשעוד נסחרה.

ונותר רק לתהות, מדוע כשצריך להגיש הצעת רכש מצליח שמיר לארגן לפתע הערכת שווי לתנובה, עליה חתומים גופים מכובדים כמו מריל לינץ' וגיזה זינגר אבן. זאת, לאחר שחודשים ארוכים הוא מסביר לרשות ני"ע כי אין ביכולתו להציג הערכת שווי לתנובה.