מבחן ענת קם

מדוע כשאהוד ברק מואשם בפגיעה בביטחון המדינה, לא קורה כלום, פשוט כלום?

בנימין בן-אליעזר אמנם התנפל אתמול (א') על ברק סרי, אבל ברור שהוא התכוון לברק אהוד. כי סרי הוא בסך-הכול דוברו של הברק האחר, ופואד לא ילד, הוא יודע היטב שדוברים לא עושים דבר ללא אישור ותיאום עם מעבידיהם. קצפו של בן-אליעזר יצא על תדרוך עיתונאי של סרי, בו אמר כי הבוס שלו התנגד לפגישת בן-אליעזר עם שר החוץ הטורקי.

דיווחים עיתונאיים היום (ב') מספרים כי בשיחות עם "מקורביו" אמר פואד כי שר הביטחון פגע בביטחון המדינה בכך שהדליף את דבר הפגישה. אם סרי עובד בשירות ברק, הרי ברור שהמקורבים הם שליחיו של פואד. ולמה הדליף ברק? כי זה בסדר אם הוא מקיים פגישות מדיניות כשהוא מזיז הצדה את ליברמן, אבל שבן-אליעזר יעשה אותו דבר לו, למנהיגו?

אבל העניין רציני יותר מאשר השתכשכות במי האפסיים של הפוליטיקה. אני אמנם כתבתי כאן לפני מספר שבועות שלברק אין בעיה לפגוע במדינה לצורך קידום אינטרסים שלו - אבל מי אני? סתם עיתונאי.

הדבר שונה כאשר אומר זאת שר בכיר בממשלה וחבר בכיר עוד יותר במפלגת העבודה. מה גם שאותו שר מראה בצורה ברורה את טיב הפגיעה. פואד נשלח לפגישה על-ידי ראש הממשלה כדי לנסות להרגיע את היחסים בין שתי המדינות. כדי לעשות זאת, היה חשוב מאוד - וכך גם סוכם עם הטורקים - שהפגישה תהיה חשאית. ברגע שהיא יצאה החוצה, הסיפור נגמר - במקום תועלת ליחסים בין שתי המדינות, נוספה עוד פגיעה.

איפה ואיפה

נוצר כאן מצב לא בריא, ובהחלט לא שוויוני. כשהעיתונאי אורי בלאו מקבל מסמכים סודיים ביותר, מתייחסים אליו השלטונות כאל מי שפוגע בביטחון המדינה, כי זה החוק (מה שלא מצדיק את בריחתו של בלאו מהחוק). כשענת קם גונבת ומדליפה אותם מסמכים סודיים, מאשימים אותה בלא פחות מריגול. אבל כשאהוד ברק מוחשד בפגיעה בביטחון המדינה, לא קורה כלום.

העיתונאים והפוליטיקאים, רובם ככולם, עוסקים בהקשר זה בשאלות הרות-גורל כמו מה זה עושה למעמדו של ברק במפלגתו, אם יהיה פילוג וכל הג'אז הזה. אין כמעט התייחסות לשאלה המתבקשת: מה עושים עם המידע שסיפק בן-אליעזר? יכול להיות שאין כל ממש בטענתו שברק פגע בביטחון המדינה. אבל יכול להיות שיש. האם זה לא מחייב לפחות חקירה כדי שאנחנו, הציבור, נדע את התשובה?

קשה לראות איזה נזק יכולה לגרום ענת קם אם ייענו לבקשותיה להשתחרר ממעצר-הבית, היא הרי כבר לא תהיה בקרבת מסמכים מסווגים מכל סוג שהוא. למרות זאת מסרבים לה. אהוד ברק, לעומת זאת, ימשיך להתחכך במידע ביטחוני מן הסוג הסודי ביותר, ובנוסף לכך הוא אמור לנווט את ביטחונה של המדינה.

אם ברק אכן פגע במדינה, כפי שבן-אליעזר מוכיח לכאורה, זה לא משהו שהציבור צריך לדעת? זה לא משהו שאולי בית המשפט צריך לקבוע עמדה לגביו?