ועדה במשרד הבריאות: להוסיף תקנים ולתמרץ רופאים מומחים

‎‎בשבוע שבו פקעו הסכמי השכר של הרופאים, היוצאים כעת למאבק מול משרד האוצר בעיקר על תוספת תקנים ותמרוץ מומחים במקצועות שבמחסור, מפרסם משרד הבריאות מסקנות של ועדה מיוחדת המעניקות רוח גבית למאבק הרופאים

‎‎בשבוע שבו פקעו הסכמי השכר של הרופאים, היוצאים כעת למאבק מול משרד האוצר בעיקר על תוספת תקנים ותמרוץ מומחים במקצועות שבמחסור, מפרסם היום (ב') משרד הבריאות במקרה או שלא במקרה, מסקנות של ועדה מיוחדת המעניקות רוח גבית למאבק הרופאים.

על פי המלצות הוועדה, יש להגדיל את המכסות באוניברסיטאות לסטודנטים לרפואה, כך שמספר הסטודנטים יעמוד כבר בשנה הקרובה על 700 - לעומת כ-400 כיום. הוועדה ממליצה להמשיך בהגדלת המכסות באופן מדורג, כך שהחל משנת 2014 יהיו בכל שנה כ-900 סטודנטים לרפואה. על פי המסקנות, יש לעודד סטודנטים ישראלים שלמדו רפואה בחו"ל לחזור לארץ ולעסוק במקצוע, זאת בין היתר על ידי "הקלה בהליכים המנהליים להכרה בדיפלומה מחו"ל". חברי הוועדה קבעו כי אמנם מספר הרופאים בישראל סביר כיום ביחס למקובל בעולם (3.5 רופאים לאלף נפש), אולם על פי התחזית לשנים הבאות (בעיקר בשל בלימת גלי העלייה) ולשנת 2,025 בפרט, חוסר התערבות יביא לכך שמספר הרופאים בישראל יהיה נמוך משמעותית ביחס לצרכים הרפואיים. על כן ממליצה הוועדה לקבוע כי מספר הרופאים בישראל לא יפחת מרמה של 2.9 רופאים לאלף נפש.

חברי הוועדה, מרביתם רופאים בכירים במשרד הבריאות, נתנו את הדעת בעיקר לסוגיית המחסור ברופאים מומחים. בניגוד למספר הכללי של הרופאים בישראל, ישנו מחסור חמור ברופאים מומחים במגוון של מקצועות: הרדמה; טיפול נמרץ; טיפול נמרץ לילדים; פסיכיאטריה של הילד; רפואת יילודים; נוירולוגיה של ילדים; גריאטריה; רפואה פיסיקאלית ושיקומית. הוועדה ממליצה להוסיף לאלתר תקנים למקצועות האלה, ובמקביל לעודד באופן אקטיבי השתלבות של רופאים בתחומים האלה. כדי לעשות זאת, הוועדה ממליצה לתמרץ כספית רופאים כדי שיתמחו במקצועות האלה, לעודד מומחים במקצועות נדרשים פחות לעבור הסבה מקצועית למקצועות נדרשים יותר, ואף להגביל את מספר התקנים למקצועות עם עודף בכוח אדם. כדי למנוע שחיקה בקרב הרופאים, הוועדה ממליצה לקצר תורנויות בבתי החולים ולהקצות יותר שעות למחקר.

בהסתדרות הרפואית בוודאי ישמחו לשמוע כי הוועדה המליצה למשרד הבריאות להקים מטה שיעסוק לא רק בתכנון כוח האדם, אלא גם בשיפור שכר הרופאים. כך, מי שינהל את מלחמות הרופאים, או לפחות יעניק גיבוי אקטיבי, יהיה משרד הבריאות בעצמו. מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, אימץ היום בשתי ידיים את המלצות הוועדה, זאת לאחר שכבר הצהיר מעל כל במה אפשרית כי בכוונתו להילחם למען תוספת תקנים ושיפור מערכת הבריאות הציבורית בכלל.

הוועדה ממליצה גם להגדיל בהקדם האפשרי את מסגרת ההכשרה לאחיות, כדי לבלום את מגמת הירידה בשיעור האחיות בישראל, שעומד כיום על 5.2 אחיות לאלף נפש. בוועדה מבקשים להביא לכך שהיחס יעמוד על 5.8 אחיות לאלף נפש בשנת 2025, עד לרמה אופטימלית יותר של 6.5 אחיות לאלף נפש, על פי החציון במדינות ה-‏OECD‏. - לתמרץ כספית רופאים לעבור התמחות במקצועות נדרשים ולהגביל תקנים למקצועות עם עודף במומחים.