משרד התשתיות: "חשיבות המתקן היבשתי לקליטת הגז מכרעת"

משרד התשתיות תומך בבדיקת החלופה של הקמת אסדה ימית לקליטת הגז מתמר, אולם רק לאחר הקמת המתקן היבשתי ■ המתקן היבשתי לקליטת הגז מתמר אמור חייב להיבנות עד 2013-2014 לכל המאוחר

משרד התשתיות תומך בבדיקת החלופה של הקמת אסדה ימית לקליטת הגז מתמר, אולם רק לאחר הקמת המתקן היבשתי. כך אמר היום מנכ"ל המשרד שאול צמח בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

צמח אמר כי המתקן היבשתי לקליטת הגז מתמר אמור חייב להיבנות עד 2013-2014 לכל המאוחר. "היה צריך להקים את המתקן הזה אתמול. אנחנו צריכים נקודת קליטה נוספת בצפון הארץ כמה שיותר מוקדם. אסור להסתמך על מקור אחד שאינו ישראלי במשק הגז הטבעי ולכן חשיבות המתקן הזה מכרעת". לדברי צמח, "לגבי המאגר של תמר החלופה של אסדה בים כנראה לא מתאימה אבל לגבי מאגרים אחרים יש צורך בבדיקת חלופות אחרות. אנחנו תומכים בבדיקה מקיפה של המדף היבשתי של ישראל, ובכלל זה הקמת המתקן בים. ישראל נעשית יותר ויותר צפופה ולכן צריך להביא בחשבון את כל האפשרויות לפיתוח המתקן".

הציבור מוזמן להביע עמדה

ועדת ששינסקי לבחינת המדיניות הפיסקאלית בנושא משאבי נפט וגז טבעי בישראל מזמינה את הציבור להביע עמדתו בפני הוועדה. במודעה שהתפרסמה בסוף השבוע הוזמן כל המעוניין להגיש את עמדתו בכתב לוועדה עד חמישי הבא. בהודעה נאמר כי הוועדה תשקול לזמן חלק מהפונים להציג את עמדתם בפניה, בעל פה.

גורמים בסקטור האנרגיה תמהו על ההחלטה. לדבריהם, "זה נראה כמו הרמה להנחתה כשברור שהציבור תומך בהעלאת התמלוגים". באוצר דחו את הטענות וציינו: "קיבלנו פניות בנושא מגופים כמו התנועה לאיכות השלטון שביקשו להבטיח את פומביות ההליך". לדבריהם, "ההליך חייב להיות שקוף ופומבי ובמסגרת זו יפורסמו הפרוטוקולים של דיוני הוועדה. כך נעשה גם במדינות אחרות כמו קנדה או אוסטרליה". גורם המקורב לוועדה אמר כי אחת הבעיות היא שיש מעט מאוד מומחים שאינם בעלי עניין, ושלא עבדו, עובדים או רוצים לעבוד עבור גורמים פרטיים".