המראה כן קובע: פוליטיקאים יפים מקבלים יותר סיקור תקשורתי

במסגרת המחקר של אוניברסיטת חיפה, יופיים של חברי וחברות הכנסת דורג ע"י סטודנטים הולנדים כדי למנוע הטייה פוליטית ■ המחקר נעשה לגבי הקדנציה הקודמת של הכנסת, ובלטו בו בין היתר אופיר פינס ויולי תמיר

פוליטיקאים יפים מסוקרים יותר בתקשורת - כך קובע מחקר של אוניברסיטת חיפה. על-פי המחקר, עליו אחראיים ד"ר יריב צפתי, דנה מרקוביץ'-אלפסי וד"ר ישראל ויסמל-מנור, ככל שהופעתם החיצונית של פוליטיקאים נאה יותר - תדירות הסיקור התקשורתי שלהם בערוצים 1, 2 ו-10 תעלה.

המחקר של החוג לתקשורת באוניברסיטה פורסם בכתב העת "The International Journal of press/politics".

במחקר נבדק הסיקור התקשורתי בערוצים אלה של כלל חברי הכנסת ה-16 (בקדנציה הקודמת), כשאת המראה החיצוני של חברי וחברות הכנסת דירגו סטודנטים הולנדים, במטרה למנוע הטיה על-פי העדפה פוליטית או כל מאפייני רקע אחרים, זאת על-פי התמונות הרשמיות מאתר הכנסת.

ההולנדים בחרו בחברי כנסת כמו אופיר פינס, יולי תמיר, גדעון סער וגלעד ארדן כיפים במיוחד, בניגוד לחברי כנסת אחרים שהוצגו להם.

עוד נמצא כי לפוליטיקאית נאה יש הרבה יותר סיכוי להיות מסוקרת, ובכל זאת, למרות שהפוליטיקאיות קיבלו ציונים גבוהים יותר עבור הופעתן, הסיקור התקשורתי שלהן היה נמוך באופן מובהק מזה של גברים.

גם חברי כנסת צעירים זכו לציונים גבוהים יותר עבור הופעתם, אולם הסיקור התקשורתי שלהם היה נמוך יותר.

"מכיוון שגם בפוליטיקה יש כאלה שאוהבים ומחפשים יותר את התקשורת לעומת אחרים שהם יותר נחבאים אל הכלים, היה חשוב לנו לבדוק האם מוטיבציה ומאמץ תקשורתי הם אלה שלמעשה קובעים את רמת הסיקור. אולם התברר כי הם אינם גורם מתווך של הופעה חיצונית, כך שלהופעה חיצונית יש השפעה בלי קשר לתכונות אלה", ציינו החוקרים.

עוד עלה מהמחקר כי הוותק הפוליטי והמעמד הפוליטי משפיעים לטובה על הסיקור, וכך גם הדרגה הצבאית.