השומן הורג את צה"ל

מה שיכול להרשות לעצמו מוסד אזרחי כמו הסוכנות או ההסתדרות, אסור שיקרה בצבא

יו"ר הכנסת רובי ריבלין: "בממשלה יש שרים בלי תפקיד, שיושבים במשרדים עם מיזוג ומסביבם שלוש פקידות". אוף, התבלבלתי. כלומר, ריבלין באמת אמר את הדברים, אבל לא על הממשלה, אלא על הצבא, ולא על שרים אלא על קצינים. וזו הבעיה עם האמירה של ריבלין. כי מעבר לכך, הדברים חשובים, במיוחד כאשר הם נאמרים על ידי אדם הנושא בתפקיד יו"ר הכנסת.

לכן יש להעריך את אמירתו של ריבלין גם אם חבל שהוא לא מכניס לחבילה הזאת גם את השרים הפרזיטים היושבים בממשלה בלי תיק או עם סגנות, וגם השרים עם התיקים הפיקטיביים.

אבל העובדה הזאת לא צריכה להסיט את תשומת הלב ממה שריבלין כן אמר. כי הוא לא רק במעמד של יו"ר הכנסת; ריבלין הוא גם בעל עמדות ימניות די קיצוניות, ואלה באופן מסורתי מהססים לבקר את הצבא (אלא אם כן הוא מתעסק עם מטרות ימניות).

ריבלין אמר את הדברים כתמיכה בדעתו כי בתקציב המדינה הבא יש לקצץ בסעיפים המוקצבים לביטחון, והוא בא להראות שיש ממה לקצץ. מה שריבלין ציין זה בעצם קצה קצהו של ההר התקציבי, אבל צריך להתחיל ממקום כלשהו. יש בצבא אינפלציה של כוח אדם לא נחוץ. המחזה של אנשי צבא היושבים באפס מעשה מוכר לכל מי שבא במגע עם המגזר הלא לוחם בצבא.

כמו במוסדות גדולים אחרים, גם הצבא השמין ותפח מאוד במשך השנים. העניין הוא שמה שיכול להרשות לעצמו מוסד כמו למשל הסוכנות, או ההסתדרות, או כל מוסד אזרחי אחר, אסור שיקרה בצבא.

הרבה אנשים מיותרים זה לא רק עניין של כסף, אלא גם, ואולי בעיקר, זו בעיה היוצרת עודף שומן, המקשה מאוד על התנועה והמחשבה. יותר אנשים מיותרים שווה פחות יעילות - היא נוסחה מוכרת לכל מי שעוסק בניהול. יותר אנשים מיותרים זה יותר תאונות, יותר סרבול, יותר מלחמות אגו, יותר מכל הדברים הגורמים לארגון להיות חולה. וכשמדובר בצבא מצב כזה עלול לגרום לאובדן מיותר של חיי אדם - וזה אכן מה שקרה, ועדיין קורה.

לכן חבל מאוד שדברי ריבלין לא זכו לתהודה שהגיעה להם. אני יודע שיש נושאים יותר "בוערים" כרגע, ובעצם תמיד. אבל לא מה שהכי בוער הוא גם הכי חשוב. אני לא מכיר נושא בוער יותר, בוער תמיד, מאשר יעילותו של צה"ל. למרות זאת, כשמגיעה שעת התקציב עולה עניין ההתייעלות על הפרק, וזה מסתיים בדרך כלל בלא כלום, ולרוב בתוספת תקציב, וכולם חוזרים אל הנושאים ה"בוערים" המוכרים והאהובים.

כי העניין הזה, הכל כך גורלי, מאז ומתמיד נגוע בפוליטיקה אישית. ראש הממשלה חושש לפגוע בשר הביטחון, לא מוכן לשמוע על קיצוצים, אז בואו נעבור לנושאים פחות "רגישים". ואנחנו, ולוחמינו, באמצע. סנדוויץ' שמשני צדיו לחם, ובתווך הבשר. שלנו.