תודה שבאתם. עכשיו תעופו מכאן

כשדרום אפריקה נבחרה לארח את המונדיאל, ספ בלאטר היה שני בפופולריות שלו במדינה רק לנלסון מנדלה - עד שהגיע הטורניר, ופיפ"א השתלטה על עסקי התיירות, הנדל"ן והתעופה המקומיים ואפילו על הדוכנים בשווקים ■ פלא שהעיתון החשוב בדרא"פ מורח על השער שלו קללה עסיסית נגד ארגון הכדורגל העולמי?

הגמר המתקרב בצעדי ענק מכריח את דרום אפריקה להתכונן ליום שאחרי, ולעבור לשלב הסיכומים. סכומי העתק שהוציאה המדינה על תשתיות, אצטדיונים, שירותי תיירות וטכנולוגיה ועוד - הצליחו להחזיר את עצמם, ואפילו נכנסו רווחים לקופה. מספר התיירים זינק לשיא של כל הזמנים - כזה שגם זקני הפינגווינים והכרישים לחופי קייפטאון לא זוכרים, והגאווה הלאומית זורחת מתמיד.

ובכל זאת, ממש לא כולם מרוצים: הטרנד האחרון שכבש בסערה את רחובות הערים הגדולות של דרום אפריקה הוא חולצה פשוטה במיוחד (שנצפתה עד כה בצבעי שחור, לבן, ירוק וכחול) ועליה כיתוב ענק בשני הצדדים: Fick Fufa! (פיק פופ"א). מדובר בשיכול אותיות פשוט ולא מתוחכם במיוחד של קללה עסיסית כנגד הגורם שהשתלט, הלכה למעשה, על דרום אפריקה בחודשים האחרונים לרגל המשחקים. איש עסקים קייפטאוני אחראי ליצירה, שתפסה תאוצה ומאז נמכרת באינספור דוכנים.

ספ בלאטר, שביום ההכרזה על אירוח המונדיאל בדרום אפריקה היה שני בפופולאריות שלו במדינה רק לנלסון מנדלה, הפך מאז החל הטורניר לאחד האנשים השנואים ביותר ביבשת. "הגישה המתנשאת שלהם וההשתלטות פשוט מקוממת - מהרגע הראשון התחושה היא שהם לא באמת סומכים על המדינה המארחת ואין להם שום בעיה לרמוס כל מה שהם רואים בדרך, מהעובד הפשוט ועד חוקי המדינה", אומר ל"גלובס" בתסכול קרייג, סוכן נדל"ן בקייפטאון שנמנה על רוכשי החולצה המתחצפת. "המדינה הזו נערכת כבר שנים לרגע הזה בצורה מדהימה, ומהרגע שהצוותים שלהם הגיעו, זה פשוט נהיה סיוט ואין אזרח שלא מרגיש את זה".

***

"בהתחלה הם הלחיצו את כולם וטענו שלא יהיו מקומות לינה לכל מי שיגיעו לראות את המשחקים", ממשיך קרייג, "כי העיר לא ערוכה לקבל כמויות כאלה של אנשים. הסוכנויות נכנסו לטירוף ועברו מבית לבית להציע לאנשים כסף תמורת חדרים פנויים כדי שיאפשרו לאוהדים לישון על מזרון. היה כאן טירוף מוחלט ונוצר מאגר ענק כדי שיהיה אפשר להראות לפיפ"א שהעיר מוכנה. בסוף, ממש כמה שבועות לפני הטורניר, התחילו בפיפ"א לשלוח ביטולים של אלפי חדרים לכל בתי המלון באזור. לסוכני נדל"ן שהתקשרו לשאול האם הפנייה על הצורך בחדרי לינה ודירות נופש עדיין רלוונטי, פשוט לא החזירו טלפונים - הם פשוט הלחיצו אותנו סתם והסבו נזקים".

גם מדריכי התיירות שכן הועסקו על-ידי פיפ"א לא נהנים מנחת רבה: "במקום להעלות את רמת השכר שלנו, הם למעשה הורידו את השוק", מספרת דלין, מדריכת טיולים בעיר. "מדריכי תיירות בכירים מקבלים קבוצות ב-3 בלילה ומסתובבים עם האוהדים סביב השעון, ועבור יום עבודה שלא נגמר מסתפקים ב-500 ראנד" (כ-250 שקלים).

סוכנויות הנדל"ן והתיירות לא לבד: חברת התעופה המקומית קולולה (שבבעלות בריטיש איירווייז), הידועה בחוש ההומור הצעיר שלה, פרסמה מספר חודשים לפני המונדיאל קמפיין תחת הכותרת "המוביל הלא רשמי של אתם-יודעים-מה", על רקע מגרש כדורגל, כשמתחת לכותרת נכתב: "לא השנה הבאה, לא השנה שעברה - אלא משהו באמצע". בפיפ"א איימו לתבוע את החברה, שנאלצה מיד להוריד את הקמפיין. אבל שם לא נשארו חייבים והפיצו קמפיין חלופי ממש רגע לפני שריקת הפתיחה של הטורניר תחת הכותרת "טיסות זולות לכולם, חוץ מספ בלאטר, שלו הצענו מושב חינם".

בלאטר לא נענה לבקשת החברה לטוס עימם, אך במקומו נהנה מהכרטיס אזרח המדינה ששינה את שם הכלב שברשותו ל"סב פלאטר" וטס עם החברה, שמצידה פרסמה בעמוד הבית שלה תמונה של הכלב, מעליה נכתב "זהו. זה רשמי. סב פלאטר טס איתנו".

***

אווירת ה"פיק פופ"א" שהחלה בליבם של בעלי העסקים המאוכזבים התרחבה בזמן הטורניר לציבור הרחב וקיבלה צורות שונות: "הם הגיעו לכל הדוכנים בשווקים ולכל האנשים המסכנים שאין להם לחם ומוכרים מזכרות לתיירים - כל וובוזלה שהיה עליה סמל, כל חולצה שנכתב עליה משהו שקשור לטורניר, הם חקרו את מקורה ואסרו למכור אותה. גוזלים את הפרנסה מהפה של אנשים שחיכו לזה שנים", אומר קרייג.

הגדיל לעשות עיתון סוף השבוע הפופולארי במדינה, Mail & Guardian, שהקדיש את הכותרת הראשית שלו באחד הגיליונות האחרונים לכיתוב "Fick Fufa" לקול צהלות הקוראים שרכשו את העיתון בהמוניהם. "כולם חיכו למונדיאל הזה וכולם שמחים שהוא הגיע והיה מוצלח", אומר קרייג, "אבל דבר אחד כבר ברור לכולם, וזו גם הסיבה שתראה כאן כל כך הרבה חולצות כאלה: האח הגדול עשה את שלו, האח הגדול יכול ללכת - וכדאי שייקח את ההתנשאות הזו איתו רחוק רחוק".