אורח כבוד: נתניהו יפתח היום את המסחר בבורסת NYSE

(עדכון) - רה"מ נתניהו בוושינגטון: "הישראלים סולדים מאובמה כי הם לא דיברו איתו" ■ "היו רגעים מביכים, אבל הם נופחו ועוותו. לאובמה יש ראש טוב"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יפתח היום (ה') את המסחר בבורסת NYSE בניו-יורק, לאחר שהוזמן כאורח כבוד על ידי הנהלת הבורסה במסגרת ביקורו בארה"ב. נתניהו יצלצל בפעמון המסורתי שמסמן את פתיחת המסחר וייפגש לאחר מכן עם יו"ר בורסת NYSE-Euronext, דנקן נידרר.

נתניהו חתם את ביקורו בארה"ב בראיון ברשת הטלוויזיה CBS, שבו יצא מגדרו כדי להמטיר שבחים על נשיא ארה"ב, ברק אובמה. בניגוד לביקורות החריפות על אובמה שיוחסו בעבר לבכירים בלשכת רה"מ, התאמץ נתניהו בראיון להציג את נשיא ארה"ב כידיד גדול של ישראל. את סלידת רוב הישראלים מאובמה תרץ רה"מ בעובדה שאזרחי ישראל פשוט לא דיברו עם הנשיא.

שאלה: האם תוכל להסביר לי את העובדה, שבסקר שנערך רק לפני חודש, 71% מהיהודים בישראל, שנדגמו בסקר, אמרו שהם סולדים מהנשיא אובמה? 47% הביעו סלידה חזקה.

נתניהו: "יתכן שלא היתה להם אפשרות לנהל (עם אובמה) שיחות מהסוג שאני קיימתי אתו. וייתכן גם שהם אינם מודעים לשיתוף הפעולה המתמשך בין ישראל לארה"ב בתחומי ביטחון, מודיעין, (או) לעובדה שתכנית כיפת ברזל להגנה מפני טילים היא דבר שהממשל הזה והנשיא הזה דחפו. יש לנו מטרה משותפת להשגת שלום בטוח, ואני מצפה לעבוד יחד עם אובמה להשגת המטרה".

* המראיינת: כדי לשנות את דעת הקהל בארצך, האם אתה צריך לסנגר על אובמה באופן נמרץ יותר?

רה"מ: "הזמנתי את הנשיא לבקר בישראל. אני מקווה שהוא ימצא את הזמן המתאים לבוא. אני חושב שכאשר אנשים יכירו אותו... (כאן קטע נתניהו את רצף המשפט והמשיך בנושא אחר בנשימה אחת). "הגברת הראשונה של ארה"ב, מישל אובמה, גילתה יחס לבבי ביותר לאשתי. (בני הזוג אובמה) קיבלו אותנו בחמימות רבה. אני מקווה שאוכל להשיב להם באותה מטבע בישראל".

בתשובה לשאלת המראיינת האם הוא בוטח בברק אובמה, השיב נתניהו: "אני בוטח בברק אובמה, נשיא ארה"ב, לבצע, יחד אתי, את קווי המדיניות שמאחדים את ישראל וארה"ב; את מה שברק אובמה כינה 'הקשר שאינו ניתן לערעור'. יש לנו מטרות משותפות, אינטרסים משותפים. עתה מונחת לפנינו משימה להתקדם במטרה המשותפת של השגת שלום עם ביטחון. אני משוכנע שנוכל לעשות זאת יחדיו".

רה"מ סנט במראיינת, קייטי קוריק, שהציבה לפניו אתגר: ברור שאתה רוצה להציג את הדברים החיוביים; זה חלק מהמשימה שלך בביקור בארה"ב. אבל אין ספק שממשל אובמה הנחיל לך אכזבות. הם תוכל להיות גלוי לב עמי ולומר לי כיצד הממשל אכזב אותך?

נתניהו: "את יודעת, את מזכירה לי את העיתונות הישראלית. (העיתונאים הישראלים) אומרים, 'איך זה ייתכן שהיתה לך פגישה טובה עם הנשיא אובמה'? והתשובה היא, שהפגישה היתה פשוט טובה, מפני שלמעשה אנו רואים עין בעין בנושאים מרכזיים מסוימים. השאיפה לשלום. הסכנה שנשקפת מאיראן. הצורך לחזק את הביטחון, בישראל ובאזור כולו. זו האמת. אנו רואים עין בעין. האם יש לנו חילוקי דעות? בוודאי.

* האם היו רגעים מביכים מסוימים?

נתניהו: "כן, כמובן. אז מה? אפילו (הרגעים המביכים האלה) נופחו ועוותו. אני חושב שלנשיא יש ראש טוב, ואני יכול להתייחס לכך".

רה"מ הביע תקווה שמנהיגי תבל ילכו בעקבות אובמה ויטילו סנקציות משלהם על איראן, ובעיקר על מגזר האנרגיה של מדינה זו. "המשטר באיראן מתפרנס באופן בסיסי מנפט ולא יוכל להתקיים בלי יבוא בנזין", אמר נתניהו. "(גם) אם כל זה ייעשה, אינני יכול לומר שהדבר יבלום את תכנית הגרעין האיראנית. אני יכול לומר שבאיראן יש משטר ברוטלי מאוד. משטר שמתעלל בעמו שלו. משטר שיוזם טרור, מכל כיוון, נגד ארצי ונגד אחרים. משטר שקורא להשמדת המדינה היהודית. אני חושב שאסור להניח למשטר כזה לפתח נשק גרעיני".

בתשובה לשאלה האם ישראל תתקוף מטרות גרעיניות באיראן אם הסנקציות ייכשלו, השיב נתניהו: "נתתי דעתי להצהרתו של הנשיא אובמה, שעליה הוא חזר באזניי בביקור זה, ושלפיה ארה"ב נחושה בדעתה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ושכל האופציות מונחות על השולחן. אני מכבד זאת. ברור שאני מעדיף שפעולה בינלאומית, בראשות ארה"ב, תצליח. ישראל נוסדה כדי להגן על חיי יהודים. הטרגדיה של העם היהודי, לפני קום מדינת ישראל, היתה שלא יכולנו להגן על עצמנו. אנו תמיד שומרים לעצמנו את הזכות להגנה עצמית".

נתניהו קרא שוב לפתיחת שיחות ישירות בין ישראל לפלסטינים ואמר כי הוא יהיה מוכן לעשות ויתורים לצד האחר. רה"מ התחמק משאלה האם הצהרת שר החוץ, אביגדור ליברמן, שלפיה ההקפאת ההתנחלות לא תחודש, ואמר כי סוגיית ההתנחלויות, למעט בניה בירושלים, צריכה לעלות בשיחות הישירות עם הפלסטינים ולא להיות קלף לפתיחת שיחות אלה.

כאשר העירה המראיינת שהמילים 'שלום' ו'מזה"ת' הם דבר והיפוכו, אמר נתניהו: "זה מה שאמרו על מנחם בגין ואנוואר סאדאת".

בנאום בכנס של ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, במלון פלזה, אמש, אמר נתניהו: "המו"מ הישיר חייב להתחיל מיד ואנו חושבים שכך יהיה".