הבנקים: הדור הבא

"יום אחד כל העמלות האלה יהיו הבונוסים שלך" - דור חדש משתלט על צמרת הבנקאות

בכירי הבנקאות הישראלית הולכים הביתה. בשלושת הבנקים הגדולים, לאומי, הפועלים ודיסקונט התחוללו בשנתיים החולפות חילופי משמרות. מנהלים ותיקים פורשים, חלקם שלא מרצונם, ופנים חדשות תופסות את מקומם.

בנק הפועלים כבר השלים את השינוי. היו"רים שלמה נחמה ודני דנקנר, צמד שהוביל את הבנק בעשור הקודם כבר לא בבנק, איתם הלך גם המנכ"ל צבי זיו. היום לבנק הפועלים יש - באופן יחסי - מנכ"ל חדש, יו"ר חדש וגם הנהלה חדשה, הצעירה ביותר במערכת הבנקאות, שילוב של צעירי הבנק עם יבוא של טאלנטים מבחוץ.

בנק לאומי בעיצומו של השינוי. היו"ר איתן רף עוזב תוך שבועות, והצמד שניהל את הבנק מאז 1995 והביא אותו לעמדת הבנק הגדול בישראל, נפרד. זה ייקח עוד שנה- שנתיים, אבל המנכ"לית, גליה מאור, כבר בישורת האחרונה. גם הנהלת לאומי מתחלפת.

בבנק יקום דור חדש, רקפת רוסק-עמינח תהיה מספר 2, ואחר-כך אולי מספר 1. את ההנהלה יובילו אנשים כמו דני צידון, קובי הבר, שוקי בורשטיין, דני כהן, חדוה בר ותמר יסעור. שמות, שרובם היום לא מוכרים מחוץ לבנק, אבל תוך כמה שנים יהוו את שדרת ההנהלה של הבנק המוביל בישראל.

השבוע הגיע תורו של דיסקונט. אחרי ששלמה זהר, מי שכיהן כיו"ר הבנק מאז ההפרטה, נאלץ לעזוב בנובמבר 2009, הודיע המנכ"ל גיורא עופר על כך שלאחר עשור, אין בכוונתו לבקש את הארכת כהונתו. עופר שקיבל לידיו בנק במצב קטטוני, שיקם את דיסקונט והפך אותו לבנק שמתמודד בגובה העיניים מול שאר הבנקים.

את הבעיות עם העובדים עופר לא פתר. זאת, בין היתר כי לא קיבל גיבוי מהבעלים. למחליפו הוא משאיר את התמודדות עם ועד עובדים מיליטנטי, עם תחרות גוברת וגם את בניית ההנהלה חדשה, שתוביל את הבנק לעשור הבא.

איור: טל אביב
 איור: טל אביב