רשות המסים מתייעלת: צווי עיקול ישלחו במייל להנהלות הבנקים

לפי תיקון לחוק ההסדרים המוצע, צו עיקול שהומצא לבנק יחול על נכסי החייב הנמצאים בכל סניפי הבנק או בקופות גמל שבניהול החברה המנהלת ■ כיום משגרת רשות המסים כ-600 אלף צווי עיקול בשנה - חצי מיליון מתוכם מיועדים לבנקים

רשות המסים תשכלל ותייעל את תהליכי העיקול שנעשים דרך הבנקים - כך עולה מטיוטת חוק ההסדרים ל-2011-2012. לפי תיקון החוק המוצע, צו עיקול שהומצא לבנק יחול על נכסי החייב הנמצאים בכל סניפי הבנק או בקופות גמל שבניהול החברה המנהלת. כמו כן, ידיעה, דרישה או צו עיקול יערכו בפורמט אלקטרוני.

כיום משגרת רשות המסים כ-600 אלף צווי עיקול בשנה; חצי מיליון מתוכם מיועדים לבנקים. רשות המסים משגרת את הצווים בדואר רשום רק לסניפים הייעודיים שבהם נמצאים הכספים של החייב לכאורה. ברשות המסים מסבירים כי התהליך הנוכחי יקר מדי ולא יעיל - ב-52% מהמקרים אין תשובות בכלל - ומצריך משאבים רבים של הבנקים.

הגדלת הכנסות ב-100 מיליון שקל

לפני כ-3 שנים החלה רשות המסים בתהליך שבסופו תשלח את הצווים בדוא''ל להנהלה המרכזית של הבנק (ולא לסניף הייעודי), על מנת שתאתר את החשבונות של החייב בכלל הסניפים, וכך הבנק יוכל לחייב אותו מיד. לפי הערכת האוצר, המהלך יגדיל את הכנסות המדינה ב-100 מיליון שקל בשנה, לכל הפחות.

"באמצעות לחיצת כפתור אתה מקבל בזמן אמת תשובה האם החייב מנהל חשבונות באותו בנק על כל סניפיו, דבר שיגרום לחיסכון עצום של משאבים", אמר בכיר ברשות המסים. כעת מנהלים איגוד הבנקים והאוצר מו''מ סביב מחיר השירות. על הפרק שתי אפשרויות: מחיר לפי תשובה חיובית או שלילית, או סכום קצוב לפי כל תשובה.

כעת מנסים להתגבר ברשות המסים על כמה בעיות טכנולוגיות, כגון הפקת חתימה אלקטרונית של פקיד השומה בעל סמכות להוציא צו עיקול. עד תום ההיערכות בעניין נקבע בהוראת שעה כי בשנתיים הקרובות הצווים האלקטרוניים יהיו תקפים - כל עוד יהיה אפשר לוודא כי מערכת המחשב שהפיקה אותם היא של רשות המסים.