עתירה לבג"ץ: המדינה לא מיישמת את מסקנות הוועדה לאסון ורסאי

התאחדות הקבלנים טוענת בעתירה כי המשק הישראלי מאבד כחצי מיליארד שקל בשנה עקב אי-יישום מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לעניין בטיחות מבנים ומקומות ציבוריים, שבראשה עמד השופט בדימוס ורדי זיילר

התאחדות הקבלנים עתרה היום (א') לבג"ץ בבקשה לחייב את המדינה לנמק מדוע היא אינה מיישמת את החלטת הממשלה לאמץ את דו"ח ועדת החקירה הממלכתית לעניין בטיחות מבנים ומקומות ציבוריים, שהוקמה במאי 2001 בעקבות אסון ורסאי.

באמצעות משרד עו"ד יהודה רוה ושות' טוענים העותרים כי המשק הישראלי מאבד כחצי מיליארד שקל בשנה עקב אי-יישום מסקנות הוועדה, שבראשה עמד השופט בדימוס ורדי זיילר.

עיקר טענות הקבלנים נוגעות לכך שהממשלה לא יישמה את המלצת ועדת זיילר להחיל נוסח אחיד של חוזים בהתקשרויות בין גופים ציבוריים לבין קבלנים בבנייה הציבורית. לטענתם, יישום המלצה זו צפוי לתרום רבות ליציבות המשפטית במשק, לחסוך עלויות משא-ומתן ולאפשר התקשרות יעילה וברורה בין הצדדים. לדבריהם, בתחום הבינוי והתשתיות קיים צורך מיוחד בקיומו של חוזה אחיד, שיביא לשפה משותפת בין מזמין העבודה לבין הקבלן.

ועדת זיילר הוקמה לאחר שבמאי 2001, במהלך חתונה באולם "ורסאי" בירושלים, קרסה הריצפה, וכתוצאה מכך נהרגו 23 איש.

בדו"ח הוועדה נמתחה ביקורת נוקבת על מצב התכנון והבנייה בארץ, והוצעו צעדים לטיפול בליקויים, בהם הסברים נורמטיביים מסובכים, חקיקה עמומה, לא שלמה וסותרת, מדיניות לא אחידה ברשויות זהות, שיקולים לא ענייניים וזרים הנשקלים על-ידי פוליטיקאים בדרך לקבלת החלטה, הפעלת לחץ פוליטי על דרגים מקצועיים, ואדישות המשטרה לעבירות בתחום הבנייה.

עוד ציינה הוועדה כי קיימת בנייה בלתי חוקית בממדים עצומים, קיים חוסר בכוח-אדם מקצועי בכל רשויות הבנייה, ההליכים המשפטיים ארוכים, ותוצאתם אינה מביאה להרתעה, וקיימת סחבת ארוכה ועמוסה בטיפול בתיקי תכנון ובנייה בבתי המשפט.