מהפכת ישי: יחייב בניית דירות קטנות לזוגות צעירים

שר הפנים: "רואה בחומרה רבה את המציאות הנדל"נית בארץ, בה קיים קושי רב לזוגות צעירים לרכוש דירות קטנות או בינוניות והם נאלצים לכרוע תחת נטל כלכלי בעקבות רכישת דירות גדולות"

שר הפנים אלי ישי מתכנן מהפכה לבלימת הקושי של הזוגות הצעירים לרכוש דירות קטנות או בינוניות באמצעות יצירת מגוון רחב של סוגי יחידות דיור באזורי ביקוש.

השר הודיע היום (ג') כי הוא "רואה בחומרה רבה את המציאות הנדל"נית בארץ, בה קיים קושי רב לזוגות צעירים לרכוש דירות קטנות או בינוניות והם נאלצים לכרוע תחת נטל כלכלי בעקבות רכישת דירות גדולות. הם נאלצים לרכוש דירות גדולות ממה שהם מסוגלים לרכוש בפועל. זוהי פצצה חברתית-כלכלית מתקתקת. בכוונתי לבלום את התופעה".

בכוונתו של השר לחייב את מוסדות התכנון ולהשפיע על ראשי הרשויות והיזמים ליצור מגוון של דירות בדגש על יחידות דיור קטנות ובינוניות (עד 70 מ"ר) שיענו על צרכים של אוכלוסייה מגוונת.

בינתיים ביקש ישי מאנשי התכנון במשרדו לגבש את אמצעי האכיפה שיבטיחו יישומה של ההחלטה. בין אמצעי האכיפה שנבחנים נמצא סעיף 109 לחוק ("טעון אישור השר"), שלפיו בסמכותו של ישי שלא לאשר תוכניות שלא יהיו בהן אחוז מסויים של דירות קטנות ובינוניות לפי שיקול דעתו.

אמצעי נוסף הוא פרסום הנחיות מנכ"ל, כך שבכוחו של מנכ"ל משרד הפנים לתת הקלות לאלה שבונים בציפוף. השר אף בוחן הכנסת הנחיות וקריטריונים במסגרת תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) כמסלול אכיפה שיש בכוחו להתאים את צורכי הבנייה לאזורים ספציפיים ולהתאים את ההיצע המותאם לצורכי הביקוש.

כן בוחן השר אמצעי אכיפה בדמות תקנה חדשה מכוח החוק או תוספת לחוק התכנון והבנייה הקיים תוך יצירת מדרג וקריטריונים ליישום המטרה.

לדברי ישי, "נוצר מצב בלתי אפשרי שבו הורים נאלצים לתמוך תמיכה כלכלית משמעותית במספר ילדים המעוניינים לרכוש דירה. הדבר מוביל לקריסת משפחות. אם לא ניתן את דעתנו זה יהיה מאוחר מדי. לאור הקושי של הזוגות הצעירים וההורים התומכים בהם החלטתי לאחר היוועצות עם אנשי התכנון לחייב תיקון העיוות הקיים בשוק. כל התוכניות הנמצאות בהכנה ותוכניות עתידיות יחויבו בהיערכות זו".