בעל התפקיד הפיננסי החשוב בבית הלבן: היהודי החרדי ג'ק לו; יקבע התוואי התקציבי של משרדי הממשלה

אובמה מינה את ג'ק לו לראש אגף המינהל והתקציב, התפקיד הפיננסי החשוב ביותר בממשל ■ כאשר כיהן לו כראש האגף בממשל קלינטון, רשמה ארה"ב עודף תקציבי בסך 237 מיליארד דולר ו-11 מיליון משרות נוספו למשק ■ לו יחזיק גם בהשפעה ישירה על סיוע החוץ של ארה"ב

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מינה אמש (ג') את ג'ק לו, יהודי חרדי, לראש אגף המינהל והתקציב (OMB) בבית הלבן, התפקיד הפיננסי החשוב ביותר בממשל. החלטותיו של ראש האגף, בכפוף לאישור הנשיא, קובעות למעשה את התוואי התקציבי של כל משרדי הממשל, ממשרד ההגנה עד למשרד החקלאות. לאגף יש גם נגיעה ישירה בסיוע החוץ של ארה"ב, לרבות חבילת הסיוע הצבאי השנתית לישראל.

אזכור העובדה שלו (Lew) יהודי חרדי הוא משמעותי מפני שהמינוי עלול לעורר שאלות האם הוא עומד לרשות הנשיא 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. לו כיהן כראש אגב התקציבים בתקופת ממשל קלינטון וחרדיותו, על כל הכרוך בה, לרבות שמירת שבת, היתה עובדת חיים בבית הלבן.

מינויו החדש טעון אישור של הסנאט, ובאווירה העכורה השוררת עתה על גבעת הקפיטול, כמעט כל מינוי של אובמה נתקל בחומת התנגדות בצורה של המיעוט הרפובליקני. יש הערכות, שסנאטורים רפובליקניים ישאלו את לו, בשימועי אישור מועמדותו, האם עובדת היותו חרדי עלולה לפגוע בתפקודו.

סנאטורים אלה עלולים להישען על דיווח באן.בי.סי., שמכה עתה גלים בוושינגטון. לפי הדיווח, כאשר היה לו ראש אגף התקציבים בתקופת קלינטון, צלצל הטלפון בביתו בשבת. הוא לא הרים את השפופרת ומהמשיבון בקע קול מוכר. היה זה קלינטון בכבודו ובעצמו שהפציר בלו לקחת את השיחה. הנשיא דאז אמר, דרך המשיבון, כי הוא מבין את קדושת השבת, אך חשוב לו לדבר עם לו עתה, ברגע זה. הוא אפילו אמר, כפי שדווח מאוחר יותר, ש"אלוהים יבין".

מאוחר יותר נועץ לו ברב שלו, וזה אמר לו שמותר לקבל שיחת טלפון חשובה מנשיא ארה"ב בשבת מפני שפיקוח נפש דוחה שבת. בעל הידיעה אומר כי אינו יודע מה המקור הראשוני של הידיעה.

הבית הלבן דוחף את מינויו של לו

הבית הלבן כבר פתח במסע נמרץ לדחיפת מועמדותו של לו. בין הטיעונים להצדקת המינוי: כאשר כיהן לו כסגן ראש אגף התקציבים ולאחר מכן כראש האגף, רשמה ארה"ב את תקופת ההתרחבות הכלכלית הארוכה ביותר בהיסטוריה: למעלה מ-11 מיליון משרות נוספו למשק; האבטלה היתה הנמוכה ביותר ב-40 שנה ויותר אמריקנים היו בעלי בתים מאשר בכל תקופה אחרת.

יתר על כן, לו ירש גירעון בסך 290 מיליארד דולר (4.7% מהתמ"ג), אך בתקופת כהונתו ב-OMB, הגירעון נהפך לעודף תקציבי בסך 236 מיליארד דולר (2.4% מהתמ"ג) בסוף 2000.

ברור שלו אינו אחראי לבדו לכל ההישגים האלה, אך אזכורם אמור לרכך לבבות עוינים בסנט, או כך לפחות מקווים בבית הלבן. עתה הוא משרת כסגן שרת החוץ.

פיטר אורזאג, שמסיים את תפקידו כראש אגף התקציבים, עובר לניו-יורק, כדי לחיות עם ארושתו, כתבת אי.בי.סי.