ממשל אובמה מאשים: "הרס הבתים במזרח י-ם - פגיעה באמון"

רגע אחרי "הדף החדש ביחסים הנפלאים" שפתחו נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל מגיעות התלונות המוכרות ■ מחלקת המדינה: "מדובר בדיוק בסוג הפעולות המהווה מכשול פוטנציאלי לשיחות ישירות"

ממשל אובמה גינה אמש (ד') שוב הרס בתים במזרח ירושלים לפי הוראת הרשויות בישראל. זו היתה תגובה להחלטה של עיריית ירושלים להרוס שלושה בתים במזרח העיר: שניים בשכונת עיסאוויה, שהיו ריקים, ואחד באזור בית-חנינא, שבו התגוררה משפחה. הבתים נהרסו ביום ג' האחרון.

זו היתה הפעם הראשונה מזה חודשים, שבה התבצעה הריסת בתים בירושלים. גם בפעמים קודמות גינה הממשל את ההריסה.

בתשובה לשאלה בתדרוך היומי, אמר דובר מחלקת המדינה (הסטייט-דיפרטמנט), פ. ג'. קראולי: הוראת ההריסה היא "בדיוק מסוג הפעולות שפוגעות באמון. זו בדיוק מסוג הפעולות שמהוות מכשול פוטנציאלי לשיחות ישירות, שלדעתנו הן הדרך היחידה לשיחות המעמד הסופי, בין אם מדובר במעמד ירושלים, הגבולות של מדינה פלסטינית בת-קיימא, ביטחון לעם בישראל או החלטה על הפליטים בשטחים ובאזור כולו".

במתכוון או שלא במתכוון, סמך הדובר ידו על ניסוח בלתי מחמיא של השאלה כלפי ראש הממשלה, בנימין נתניהו. העיתונאי אמר, בתחילתה של שאלה ארוכה, כי נתניהו "מוסיף לדבר משתי קצות פיו", כלומר שהוא אומר דברים שונים לאנשים שונים על אותו נושא. בהמשך אמר העיתונאי, כי הפלסטינים שהיו בעלי הבתים שנהרסו הציגו מסמכים שהבתים נמצאים בבעלותם החוקית מאז שנות ה-30 של המאה שעברה. "האם ישראל לא מבצעת פה טיהור אתני?" - שאל העיתונאי.

במקרים רבים מסתייגים דוברים, או פוליטיקאים, מנוסח שאלה שהופנתה אליהם, או מהמסד שעליו היא מבוססת,אך דובר הסטייט דיפרטמנט בחר להשיב כך: "אני חושב שתפסת את מהות האתגר שעמו אנו מתמודדים וזו הסיבה לכך שג'ורג' מיטשל (נציג הממשל למגעים בין ישראל לפלסטינים) יגיע מחר (ה') לאזור ויקיים פגישות עם נציגים ישראליים ופלסטיניים עד סוף השבוע".