דרוש: יו"ר למפעל הפיס; הוקמה ועדת איתור לתפקיד

בראש הוועדה שהקים ראש הממשלה עומד מנכ"ל משרדו אייל גבאי ■ המכרז לתפקיד ייסגר ב-8 באוגוסט ■ היו"ר הנבחר ייבחר לקדנציה של 7 שנים, ויחזיק במשכורת בעלות של כ-100 אלף שקל בחודש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו הקים ועדה לאיתור מועמדים לתפקיד יושב ראש דירקטוריון מפעל הפיס. בראש הוועדה עומד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, וחברים בה פרופ' בן ציון זילברפרב המשמש כנציג ציבור, מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, ועו"ד מיכל גרוסמן, מהלשכה המשפטית במשרד ראש הממשלה.

לאורך השנים מונו אישיים פוליטיים או כאלו המזוהים עם ראש הממשלה לתפקיד. עם הקמת הממשלה הנוכחית, עלתה על הפרק האפשרות להעניק את התפקיד כצ'ופר למי מקדימה שיסכים להימנות על הפורשים ולעבור לליכוד. עתה, משהיוזמה לפצל את קדימה נכשלה, סביר להניח שבמינוי יזכה מי שנתניהו יבקש לפצותו על אי קבלת מינוי אחר, או שיעדיף להעניק את התפקיד כ"פרס" לאחד ממקורביו או למי שראש הממשלה חפץ ביקרו.

יו"ר מפעל הפיס הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בפוליטיקה: הוא חולש על תקציב שנתי של כארבעה מיליארד שקל ומתקצב מאות רשויות מקומיות באמצעות הקמת כיתות, מתקני ספורט ומועדונים וגם בתחום התרבות והאומנות. בדומה לנשיא המדינה, יו"ר מפעל הפיס נבחר לקדנציה של 7 שנים, והוא מחזיק במשכורת בעלות של כ-100 אלף שקל בחודש.

מתנאי המכרז שפורסם עולה כי בין היתר, מהמועמד נדרש ניסיון של חמש שנים לפחות בתפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי של תאגיד בעל היקף עסקים משמעותי; בכהונה ציבורית בכירה או בתפקיד בכיר בשירות הציבורי בנושאים כלכליים, מסחריים, ניהוליים או משפטיים; בתפקיד בכיר בתחום עיסוקיה העיקריים של החברה.

ניכר כי במשרד ראש הממשלה הפיקו לקחים מכמה מינויים שזכו לביקורת ציבורית קשה ובמכרז מופיעים סייגים שונים למינוי. כך למשל, לאחר שבמהלך מינויו של יו"ר רשות השידור הנכנס, אמיר גילת, נטען כי מדובר במינוי פוליטי, נכתב במכרז כי בחירתו לתפקיד של מועמד בכל זיקה פוליטית, עסקית או אישית לראש הממשלה או לשר משרי הממשלה טעונה כישורים מיוחדים כאמור בחוק החברות הממשלתיות. בנוסף, קובע המכרז כי מי שיישא בתפקיד, לא יוכל לשאת במקביל בתפקיד שר, שסן שר, חבר כנסת או ראש רשות מקומית. רק באחרונה, נפוצו שמועות על כי מינויו של ח"כ אלי אפללו ליו"ר-עמית בקק"ל, לא יחייב אותו לפרוש מהכנסת ויאפשר לו להישאר במקביל בתפקיד.

כמו כן, המכרז קובע כי לא יוכל לכהן בתפקיד מי שעיסוקיו האחרים עלולים ליצור ניגוד עניינים עם תפקידו כיו"ר החברה; מי שהורשע בעבירה שלדעת היועץ המשפטי לממשלה יש עמה קלון או שהיא מחייבת את אי מינויו; או מי שפסול לכהן כדירקטור בחברה על פי חוק החברות. המכרז צפוי להיסגר ב-8 באוגוסט, אולם מצוין בו כי "הוועדה תהא רשאית לקבל, עפ"י שיקוליה, מועמדויות נוספות גם לאחר המועד האמור, וכן לפנות מיוזמתה ככלל, ולאחר המועד האמור, למועמדים נוספים".