בעיות הקליטה של סטיב ג'ובס

הוא שם לב שיש איזו בעיה ל-iPhone 4 רק כשהבאזז הרע התחיל לדחוק מטה את המניה

קצת קשה להבין את ההתנהלות של אפל וסטיב ג'ובס בשבועות האחרונים. היהירות הכל כך ידועה של ג'ובס כנראה עלתה לו לראש. בעיות הקליטה שליוו את השקת iPhone 4 כמעט מתחילת הדרך לוו בעיקר בתגובות בוז מצד ג'ובס, שניסה להתעלם מהתקלות שאותן חוו הלקוחות הכל כך נאמנים שלו. תחילה הוא לא הכיר בכלל בבעיה, אחר כך ניסה ללמד איך נכון להחזיק את הטלפון כשמדברים, ובהמשך כבר טען שמדובר בכלל בבעיית תוכנה שמציגה באופן לא נכון את מספר הקווים המסמלים את רמת הקליטה.

בסוף השבוע החולף הגיעו ניסיונות ההתחמקות של ג'ובס לסופם, וממש לא בגלל דאגה של אפל לצרכנים המסכנים. סקירה שפרסם השבוע מגזין הצרכנות המשפיע Consumer Report התייחסה בהרחבה לבעיית האנטנה ב-iPhone 4 והמליצה שלא לרכוש את הטלפון.

בתגובה רשמה מניית אפל צניחה חדה בערכה. ג'ובס ראה כי הבעיה שאליה התכחש עד כה משפיעה כלכלית על החברה וביקש לעצור את הסחף. יתרה מזאת, אפל מתכוונת בקרוב להרחיב את שיווק ה-iPhone 4 לעוד כ-17 מדינות ברחבי העולם, ועם בעיות הקליטה המלוות את המכשיר החדש, יהיה קשה לשכנע את ההמון שהכל כשורה.

משמיץ את המתחרים

אז ג'ובס כינס מסיבת עיתונאים, כמעט בעל כורחו, מבלי להודות כי מיקום האנטנה בחלק החיצוני של הטלפון היתה טעות מיסודה. ג'ובס כה יהיר, שהוא החליט להראות עד כמה הבעיה הזאת, שבגינה הוא כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת, היא לא כל כך מיוחדת.

הוא השווה את iPhone 4 לטלפונים חכמים אחרים כדי להראות שגם לאחרים יש בעיות קליטה, על אף שלא שמענו על בעיה כזאת במוטורולה, בלקברי ואחרים; הוא גם הראה שנתוני ההחזרה וכמות התלונות הטלפוניות על iPhone 4 נמוכים מאלה של iPhone 3GS, על אף שהטלפון החדש נמצא בשוק רק 3 שבועות ולא צבר מספיק זמן כדי שיהיה בר השוואה לקודמו.

והכי חשוב - ג'ובס כעס על העיתונאים והבלוגרים שניפחו את בעיית האנטנה ב-iPhone 4 מעבר לכל פרופורציות. מהלך זה היה בבחינת שבירת כל הכלים, שהרי קצת מוזר שמנכ"ל אפל ייצא נגד האנשים שהביאו את החברה הזאת להיכן שהיא נמצאת היום. נכון, יש צרכנים שקונים את המוצרים עצמם, אבל בלי ההייפ התקשורתי המסיבי סביב אפל בשנים האחרונות, היא לא היתה הופכת בכזאת מהירות ויציבות לחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם (לפי שווי שוק).

ההתנהלות של ג'ובס ושל אפל מאז התפוצצות פרשת האנטנה פשוט מבזה. אפל התנהגה לצרכנים ולתקשורת בבוז וניסתה, עד כמה שאפשר, לטאטא את הלכלוך מתחת לשטיח. אלה מהלכים מאוד לא אופייניים לחברה בסדר גודל ובתדמית של אפל, והתוצאה הישירה שלה היא אובדן האמינות.

iPhone 4 ימשיך להימכר כמובן, אבל נאמנות הצרכנים כנראה כבר לא תהיה כל כך עיוורת כמו פעם.