משה כחלון: "החלום שלי - כל בית עם אינטרנט ב-100 מגה"

גלובס tv שר התקשורת בוועידת תקשורת ונתח שוק: "חברות חדשות ייכנסו לסלולר, וזה יבוא לידי ביטוי במחיר ובשירות" ■ "נכניס את רשות השידור לתוך רשות התקשורת" ■ לריכוז כל הידיעות מהוועידה

"מפריחים סיסמאות כאילו אני שונא את חברות התקשורת הקווית ובגלל זה אני מכניס את חברת החשמל לפעילות בתחום. אחרים טוענים שאני שונא את חברות הסלולר ובגלל זה אני יושב להן על הראש. רבותיי, אינני שונא אף אחד - אני פשוט אוהב תחרות" - כך אמר היום (ב') שר התקשורת משה כחלון בוועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס" שמתקיימת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב.

"מתארים אותי כאויב של חברות הסלולר, אפילו הציגו איור שלי שבו אני זולל טלפונים סלולריים להנאתי. אני רוצה לומר לכם שאני אמנם לא צמחוני, אבל גם טלפונים סלולריים זה לא המאכל האהוב עליי, אני גם לא בטוח שזה כשר. אני רוצה תחרות", אמר כחלון, והוסיף כי "כשם שאני שר שפועל למען הצרכנים, אני גם שר שפועל למען החברות, ואני עושה זאת באמצעות הגברת התחרות".

כחלון התייחס גם לתשתיות התקשורת בישראל ואמר: "החלום שלי הוא לראות כל בית בישראל מחובר לאינטרנט ב-100 מגה במחירים סבירים. אין כזה דבר מדינה מתקדמת עם תשתיות מפגרות. זה המבחן של המשרד בתקופה הקרובה. אנחנו רוצים שכולם ייהנו מהתשתיות החדשות - בזק , פרטנר , סלקום וגם הצרכנים. אני רוצה להודות לעמוס לסקר שנרתם למהלך ואמר שיוכל לעשות את זה. חששתי מהמהלך - הוא לא פשוט, אבל כשעמוס אמר שנעשה זאת - הרגשתי טוב, ואני שמח שזה הצליח.

"אני מאמין כי תוך מספר חודשים חברת החשמל תקבל את הרישיון ותתחיל לנוע קדימה ולפתוח לנו את הנתיבים המהירים לאינטרנט.

"הדבר השני שאנו עוסקים בו היא התחרות בסלולר. קיבלנו החלטה להכניס מפעילים נוספים. לפני כחודש הענקנו רישיון לחברת המשביר, אתמול הודיע לי חיים גראון כי המליץ בפני מנכ"ל המשרד שלי לתת רישיון לעוד שתי חברות רישיון - פרי טלקום ואיתוראן".

המפעילים הווירטואליים בדרך

כחלון התייחס גם לרפורמות בשוק התקשורת ביוזמת משרדו ואמר כי "אני מאמין כי הפעולות שלנו - ביטול קנסות היציאה והכנסת מפעיל נוסף ומפעילים וירטואליים - לא יגרמו לקריסה של אף חברה, לא יגרמו לפיטורי עובדים, אלא יגרמו לכך שהציבור לא ישלם יותר ממה שהוא צריך. זה המוטו שלי - שהצרכן ישלם מה שהוא צריך לשלם, והחברה המפעילה תקבל את מה שהיא צריכה לקבל. זוהי מטרתי, ואני לא מתכוון להתנצל עליה. יחד עם זאת, לא אתן ידי לסחבת ביורוקרטית של שנים שבסופו של דבר תקבור את הרפורמות. לכן אני פועל לטובת תהליכים קצרים, תכליתיים ויעילים. אני מאמין כי תהליכים כאלה טובים לשוק התקשורת ומשרתים אותו.

"אין לי ספק שאין מקום ל-10 או 8 מפעילים וירטואליים, אבל זה מהלך עסקי רגיל - יהיו קבוצות, תחרות, שיתופי-פעולה וכו'. המשמעות של מפעיל נוסף היא שנכנס מחיר נמוך, המחירים יירדו, והתחרות תגבר. חברות חדשות ייכנסו, וזה יבוא לידי ביטוי במחיר ובשירות. כל החברות ימכרו את אותו מוצר, והן יתחרו על כיסו של הצרכן. לשם כך כל חברה תצטרך להוזיל מחירים, לתת שירות יותר טוב, וכאן התחרות תיכנס. הצרכן נהנה מזה, והוא ימשיך ליהנות - כאן זה הקרב האמיתי על כיס הצרכן, והוא הופך לאיש עם הכוח. אתן החברות - תהיו טובות, שהלקוחות לא ירצו לעזוב אתכן".

כחלון זכה לתשואות רמות ולמחיאות כפיים בקהל כשדיבר על הצורך לשבור את קנסות היציאה ולבטל את תקופת ההתחייסות בסלולר.

"אנחנו נטפל בכל תחום בתקשורת שיש בו קנסות יציאה", הוסיף. "חסם נוסף שאנחנו נדבר עליו הוא הקישוריות; דמי הקישוריות הגבוהים הם חסם מרכזי. יש חברה שבודקת את זה (NERA - י.נ.), ואנחנו לקראת סוף השימוע. עלו טענות כאילו אני בא לתקן את הטעויות של החברה, אבל זה לא מדויק. החברה תעביר את ממצאיה, והם ייבחנו".

כחלון אמר עוד: "אני רוצה לפרגן למערכת 'גלובס' אשר החליטה לקדם את ההתייחסות לענף התוכן הטלוויזיוני הישראלי, ואני מתכוון לענף השידורים כענף יצוא ישראלי לכל דבר ועניין. ההישגים שלנו בתחום עולים על כל שיעור של חלקנו היחסי באוכלוסיית העולם, ואפשר לעשות הרבה יותר ולהגיע להישגים הרבה יותר גדולים. אני יודע שכל הגופים המשדרים פועלים בשיתוף-פעולה ובאחדות-דעים לצורך קידום העניין - אנו רואים איך הקולנוע זינק לאור תמיכת המדינה, ואין סיבה שגם התוכן הטלוויזיוני לא יזנק".

"נכניס את רשות השידור לתוך רשות התקשורת"

עוד אמר כחלון כי הוא פועל מול ראש הממשלה להכניס את רשות השידור אל תוך רשות התקשורת. "אני מנסה להגיע להסכמה עם ראש הממשלה שגם רשות השידור יהיה ברשות התקשורת", אמר כחלון, "אין טעם שתהיינה רשויות נפרדות. אני לא רואה צורך והיגיון לפצל בין שני הגופים".

ביחס לרשות תקשורת אמר כחלון: "אחרי מספר חודשים הגעתי למסקנה כי בראש מערך התקשורת צריך לעמוד ראש רשות. אסור לשכוח שמשרד התקשורת הוא משרד רגולטורי, ואני מאמין שבראשו לא צריך לעמוד שר - אלא אדם שיוביל את זה מהבוקר עד הערב, ללא תחלופה. כל שר מגיע עם האוריינטציה שלו, וזה בסדר, אבל זה לא נכון למשרד התקשורת. צריך אדם שיש לו ראייה ארוכת-טווח וכל השוק מתכנס אליו".

כחלון התייחס למעבר ממשטר של זיכיונות לרישיונות בטלויזיה המסחרית. "חשבתי שהשוק לא יכול להתנהל בשיטה הזו", אמר. לדבריו, "אנשים משקיעים מאות מיליונים, ואחר-כך זה לא שלהם. אני מבין את ההיגיון הכלכלי, את האופק שהחברה הזו היא שלו. לא לערוץ 10 ולא לערוץ 2 שווה להשקיע כשמדובר בזיכיון. החלטתי להעביר את זה לרישיונות, ואני מקווה שעד סוף השנה נסיים את זה".

לדבריו, "מה שחשוב ברישיונות זה האפשרות להכניס מפעילים נוספים, אני רואה לפחות עוד חברה שתכנס לשוק הזה, יכולות להיות גם שתיים".

כחלון התייחס בהרחבה גם לתמיכה בשוק הטלוויזיה כענף יצוא. "אנחנו יודעים שמדינת ישראל השקיעה בקולנוע, ואנחנו רואים תוצאות. זה בגלל שמדינת ישראל החליטה להשקיע בתרבות. אני רואה את ענף השידורים כענף יצוא לכל דבר. ההישגים שלנו מדהימים, מעבר לכל פרופורציה ביחד לגודלנו. זו תרומה מאוד חשובה לתרבות וליצירה הישראלית".