זכויות אדם בטורקיה: ארדואן יכול לכלוא מפגינים נגדו ל-50 שנה

בלוג ב"לוס אנג'לס טיימס" מתאר את סיפורה של נערה כורדית שנכלאה בעקבות השתתפותה בהפגנה של ה-PKK ■ בינתיים בטורקיה: ה-PKK הרג עוד 6 חיילים טורקים ובימ"ש הרשיע 196 אנשים בקשירת קשר

אנשי ארגון המחתרת הכורדית, ה-PKK, הרגו היום (ג') 6 חיילים טורקים בתקיפת עמדה צבאית בדרום-מזרח טורקיה, סמוך לגבול עם עיראק. כך מדווחת סוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה". לפי הדיווח, מספר חיילים נוספים נפצעו ולאחר מכן צבא טורקיה השיב אש בליווי מסוקי קרב.

בתוך כך, העיתון "ניו יורק טיימס" מדווח כי בית משפט באיסטנבול הרשיע 196 טורקים בקשירת קשר נגד השלטון, ובהם גם מפקדי צבא שכבר פרשו מתפקידם. מדובר בפרשה שהתפוצצה ב-2003 וזעזעה את טורקיה, תוך שהמתח בין הצבא לממשלת טורקיה החריף ואנשי צבא נוספים נעצרו.

לפי דיווחים בטורקיה, ההפיכה הייתה אמורה לכלול פיצוץ מסגדים היסטוריים, החרפת המתח המדיני עם יוון וערעור מעמדה של מפלגת השלטון הפרו-מוסלמית של רג'פ טאיפ ארדואן, אשר עלתה לשלטון ב-2002.

מערכת המשפט בטורקיה פועלת ביתר שאת והיום פרסם גם העיתון "לוס אנג'לס טיימס" בלוג המתאר את מאסרה של נערה כורדית בת 15, אשר מרצה עונש מאסר של 7 שנים ו-9 חודשים בכלא טורקי, לאחר שהואשמה בהיותה טרוריסטית רק משום שהשתתפה בהפגנה נגד טורקיה.

"בריבן סיאקה בת ה-15 עזבה את בית הוריה בעיר בטמן בדרום-מזרח טורקיה ב-9 באוקטובר כדי לבקר את דודתה", נכתב בבלוג. "היא מעולם לא חזרה. לפי דיווחים בסוכנויות ידיעות בטורקיה, היא נעצרה בהפגנה שארגנה ה-PKK לאחר שהשליכה אבנים לעבר שוטרים טורקים".

בארגון זכויות האדם "אמנסטי" מסבירים כי ב-2006 העבירה ממשלת ארדואן חוק שמיועד למלחמה בטרור, לפיו ניתן להרשיע בני מיעוטים בפעילות טרור ולשלוח אותם לעונש מאסר של עד 50 שנים. בעקבות החוק, מרצים היום יותר מ-2,600 כורדים עונשי מאסר בפועל בבתי סוהר טורקיים.