האוצר חזר בו מדרישתו: שראל תוכל לספק תרופות ללא מכרז

החברה תמשיך להיות ספקית התרופות הבלעדית כמעט של בתי החולים הממשלתיים ■ תקציב הרכש השנתי: 1.8 מיליארד שקל

אחרי ארבע שנים של מאבק ומו"מ בין משרד האוצר לחברת שראל, הודיע השבוע האוצר על הסכם חדש בין המדינה לחברת שראל: פטור מוחלט ממכרז למשך 3 שנים וחצי לכל בתי החולים והאגפים השונים במשרד הבריאות, ממש כפי שהיה קודם.

ב-2006 יצא משרד האוצר למלחמת חורמה נגד האופן שבו רוכשים בתי החולים הממשלתיים והאגפים השונים של משרד הבריאות תרופות וציוד רפואי. במשרד מתחו אז ביקורת על כך שכל הרכש כמעט נעשה באמצעות חברת שראל, ללא מכרז, אף שהחברה נמצאת בבעלות בתי החולים הממשלתיים, ולמעשה הספק והרוכש אחד הם. עוד טענו באוצר שהחברה מתנהלת בחוסר שקיפות בנושאי תקציב ושכר, צוברת רווחים של מיליונים בלי להחזיר אותם לבתי החולים, ואף גובה מחירים גבוהים עבור תרופות. בשיא המאבק, הוחלט לבטל את הפטור ממכרז שניתן למשרד הבריאות ול-4 בתיה"ח הגדולים.

ארבע שנים חלפו, וכעת שראל זוכה למעשה באמון מוגבר: במקום שתקציב הרכש הפטור ממכרז יעמוד על 750 מיליון שקל בשנה כפי שהיה נהוג עד 2006, הוא יעמוד מעתה על 1.8 מיליארד שקל. מטרת ההסכם: "למקסם את היתרון לגודל של מערכת הבריאות הממשלתית ולייעל את תהליכי הרכש במערכת, תוך ניצול המקצועיות והניסיון שהצטבר בחברה, הנמצאת בבעלות עמותת בתי חולים ציבוריים למען הציבור". היתרון לגודל וייעול תהליכי הרכש, יש להזכיר, היו בדיוק הטיעונים של שראל כשהאוצר יצא לקרב נגדה.

מדוע שינה האוצר את עמדתו?

מה השתנה בכל זאת שהביא את האוצר לחתום על ההסכם החדש? שראל אפשרה לאוצר לבסס "מנגנוני בקרה ופיקוח להגברת השקיפות של החברה כלפי המדינה". לשון ההודעה אמנם מעורפלת, אולם ל"גלובס" נודע כי הדבר כולל נציגות של האוצר בדירקטוריון, בוועדת הביקורת ובוועדת הכספים. לאוצר תמיד היתה זכות לשלוח נציג לדירקטוריון, אולם במשרד לא עשו זאת במשך שנים בטענה כי ממילא מסתירים ממנו מידע. בשנתיים האחרונות התנהל מו"מ ארוך ומייגע, וגורמים בשראל מציינים כי עם הזמן נבנה האמון בין הצדדים.

"כשחשבנו שהמטרה של האוצר היא להשתלט על החברה, נעמדנו על הרגליים האחוריות, אבל עכשיו, כשהתחזק האמון, אנחנו יכולים לברך על הגברת השקיפות", אמר לנו אבי בוסקילה, מנכ"ל שראל. לדבריו, גם באוצר הבינו שנכון לנהל רכש מרכזי וכי הדבר יאפשר להם להתרכז בליבת הפעילות הרפואית שלהם.

באוצר דרשו תחילה כי החברה תהיה כפופה לסעיף 29 לחוק יסודות התקציב, המאפשר לממונה על השכר באוצר לפקח על רמת השכר בארגון. לבסוף נקבע כי תהיה שקיפות בנושאי שכר, אבל לא באופן הפורמלי והמחייב לפי אותו סעיף. עוד הסכימה שראל להעביר לידי משרדי האוצר והבריאות את דוחותיה הפיננסיים.

גם שיבא יחויב?

גורמים המעורים במו"מ שהתנהל בין שראל לאוצר מספרים כי ייתכן שבסוף התהליך יחויבו בתיה"ח לרכוש את התרופות אך ורק משראל. כך יסבסדו בתי חולים גדולים בתי"ח קטנים ללא כוח קנייה רציני.

בבי"ח שיבא העלו בעבר טענות קשות על מחיריה הגבוהים לכאורה של שראל, והיום אומרים לנו שם כי בית החולים ימשיך לפרסם מכרזים. "אם שראל תתמודד במכרז ותזכה, נקנה ממנה", אומרים בשיבא. על האפשרות שבתי החולים יחויבו לרכוש רק באמצעות שראל, סירבו להגיב שם.

לדברי שראל, ההסכם הנוכחי מתמרץ את בתי החולים הגדולים לרכוש באמצעות החברה, על ידי "החזרת כספים" מדי שנה.