חיים רמון והחסון שלו

יש מורשעים שהזמנתם לפורומים ממלכתיים היא פשוט פגיעה במערכת המשפט ואכיפת החוק

הבוקר (ד') היה דיון בוועדת הכנסת לביקורת המדינה על דו"ח המבקר בנושא האזנות הסתר במשפטו של חיים רמון. התובעת בתיק רמון, עו"ד אריאלה אנטלר, וראש היחידה הארצית לחקירות הונאה לשעבר, תת-ניצב מירי גולן - שתיהן הוזמנו לדיון אך לא הגיעו.

ניצב יואב סגלוביץ, ראש אגף חקירות, התלונן כי ההזמנה למירי גולן נשלחה בצורה לא ראויה. ההערה עוררה את חמתו של יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון: "כל אחד צריך לדעת את מעמדו. אתה תקבע לכנסת איך לזמן אנשים לוועדה? מי אתה?".

אמירה מכוערת, מתנשאת, בסגנון של "עבד כי ימלוך". מה גם שלעומת זאת, חסון לא התקשה בהזמנתו לדיון של חיים רמון, למרות שרמון כבר לא חבר כנסת. המעמד היחיד שיש לו בעניין הוא הרשעתו במעשה מגונה בחיילת. אבל אצל חסון קבע יותר מעמדו החזק והשפעתו הגדולה של רמון בקדימה, שהיא גם מפלגתו של חסון.

על נוכחות רמון בדיון אמר פרקליט המדינה משה לדור דברים שראוי לחזור עליהם: "האם לא צריך לחוש מבוכה שרמון היה בכל תחנה בפרשה הזו, כולל בישיבת הממשלה שדנה בנושא, וגם משתתף היום בדיון הזה בכנסת?".

אפשר להוסיף ולשאול אם בתולדות המדינה היה עוד מקרה כזה שעבריין מורשע משתתף בדיונים ממלכתיים הקשורים בהרשעתו.

אין אף אזרח שיכול לחלום אפילו על היחס המיוחד שרמון קיבל מחבריו המחוקקים ומחברי הממשלה. הם מאפשרים לו, למורשע, לבוא כמאשים, הם נותנים לו במה להטיח האשמות כלפי המשטרה והפרקליטות.

אמנם התברר כי היו בעיות בעניין האזנות הסתר. טענותיו של רמון בעניין זה נבדקו ביסודיות על-ידי שופט (ורדימון זיילר) ומבקר המדינה, וחלקן נמצאו מוצדקות. אבל כל הבדיקות הסתיימו באמירה הנחרצת שאין במחדלים שנחשפו כדי לפגום כהוא זה בפסק הדין.

מה קורה כשלאזרח רגיל יש טענות נגד פסק דין שניתן בעניינו? - הוא מערער. בשביל זה קיים מוסד הערעור. רמון בחר לא לערער. זה אומר שהוא קיבל ללא עוררין את פסק הדין נגדו. אבל זה לא מפריע לחסון ושכמותו לתת לרמון את זכות הערעור בכנסת, למרות שהוא ויתר על זכות הערעור בבית המשפט.

אנשים בעלי זיכרון קצר נוטים לראות בהרשעתו של רמון עניין של מה בכך. לכן יש מקום לחזור על דברי השופטים בפסק הדין, שנאמרו פה אחד: "אין מדובר בנשיקה תמימה... אלא בנשיקה שיש בה את כל האלמנטים של עבירת מין".

באשר לאופיו של רמון הם כתבו: "מצאנו כי הנאשם לא דבק באמירת אמת... עיוות וסילף את העובדות בדרך מתוחכמת ומתחכמת". כלומר, גם עבריין מין וגם שקרן.

הזמנת אנשים כאלה לפורומים ממלכתיים מהווה פגיעה במערכת המשפט ואכיפת החוק. ולכן יואל חסון, אתה בוודאי אינך האדם המתאים "לקבוע לכנסת איך לזמן אנשים לוועדה".