קיץ מוזיקלי חם: מפת אירועים לאוהבי המוזיקה

משדה-בוקר שבדרום ועד אילון שבצפון, עם כמה עצירות בתל-אביב כמובן

חודשי הקיץ, המוכרים גם בשם "עונת המלפפונים", מהווים באופן מסורתי תקופת חופש לגופי המוזיקה הרגילים. למרות זאת, במהלך התקופה מתקיימים ברחבי הארץ אירועי מוזיקה מיוחדים, שמאפשרים לאוהבי המוזיקה להישאר מחוברים ולהמשיך לבלות גם במהלך החופשה. לפניכם מפת אירועי הקיץ, שיתקיימו בכל רחבי הארץ בתחום המוזיקה הקלאסית.

סדנת האופרה הבינלאומית ביפו

הסדנה הבינלאומית לאופרה, בניהולה האמנותי של ג'ואן דורנמן (Dornemann) מניו-יורק, מתקיימת השנה בפעם ה-24. בסדנה משתתפים כ-100 זמרי אופרה מרחבי העולם, כולל מישראל.

בחלקה הראשון של הסדנה מתקיימות כיתות אמן פתוחות לקהל, בהן ניתן לראות את תהליך העבודה והלמידה של הזמרים. מומלצות במיוחד כיתות האמן של דורנמן עצמה, בהן ממש ניתן לראות את השינוי מתחולל למול העיניים. רק שיש לבדוק אם נותרו כרטיסים לצפייה בכיתות האמן.

בחלק השני יועלו מגוון קונצרטים ואופרות, בבימוי מינימלי ובליווי פסנתר.

האופרות שיועלו השנה הן "הדוב" מאת המלחין הבריטי ויליאם וולטון, "אידומנאו" (Idomeneo) מאת מוצרט, "ג'אני סקיקי" (Gianni Schicchi) מאת פוצ'יני, "בת הגדוד" מאת דוניצטי ו"ורתר" מאת מאסנה. את הסדנה יחתום קונצרט הגאלה המסורתי במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב, בו יבצעו משתתפי הסדנה קטעים מאופרות בליווי התזמורת הקאמרית הישראלית.

ביקור בסדנה מאפשר לראות (ובעיקר לשמוע) כוחות ביצועיים צעירים ורעננים, ולעיתים יש בה הפתעות נעימות מאוד מבחינה זו. עם זאת, למי שבא להפקות האופרה, חשוב לדעת שאין לצפות להפקות של ממש. הליווי הוא בפסנתר ולא בתזמורת והבימוי מרומז בלבד. לעיתים דלות החומר הזו מובילה להמצאות יצירתיות ומשעשעות, אבל חשוב לדעת לתאם ציפיות.

מתי: עד 31 ביולי. איפה: רחוב שארית ישראל 10, יפו. מחירי כרטיסים: מ-50 שקל לכיתת אמן ועד 89-199 שקל לקונצרט הגאלה. אתר הסדנה: http://www.ivai.org

פסטיבל קול המוזיקה בגליל העליון

פסטיבל "קול המוזיקה בגליל העליון" הפך כבר למסורת ארוכת שנים, וזאת למרות החום הכבד ששורר באזור כפר בלום בתקופה בה נערך הפסטיבל. השנה מציע הפסטיבל חידוש משמעותי, בצורת שיתוף פעולה עם האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים.

תוכנית הפסטיבל הפעם כוללת מגוון קונצרטים קאמריים, בהם משתתפים אמנים מוכרים מהארץ ומחו"ל. בולטת במיוחד תוכנית המוקדשת ל"סונטת קרויצר" של בטהובן, כולל התייחסות לנובלה של טולסטוי וליצירה של מיכאל וולפה. תוכנית מעניינת נוספת תציג את הגרסה הקאמרית של הומל (Hummel) לסימפוניה הרביעית של בטהובן, בבכורה ישראלית.

בנוסף לרפרטואר הקלאסי-רומנטי הרגיל כולל הפסטיבל גם שלל אירועים מיוחדים: יצירות של המלחין הישראלי משה זורמן בביצועי בכורה; קומדיה דל-ארטה בהפקה מוזיקלית-בימתית; רסיטל של אמן הגיטרה הספרדי רפאל אגווירה מיניארו (Aguirre Mi?arro) בהופעת בכורה בארץ; קונצרט של מכלול ה"קפריסים" של פגניני עם הכנר הבינלאומי יהונתן; בריק ועוד.

לצד התוכנית הראשית יתקיים השנה בכפר בלום גם פסטיבל "קול המוזיקה לילדים", עם מגוון אירועים השייכים לקטגוריית "לכל המשפחה".

השנה יצורף לפסטיבל קורס הקיץ הבינלאומי של האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, בניהולו האמנותי של הצ'לן צבי פלסר. שיתוף פעולה זה יניב מגוון גדול של פעילויות פתוחות לקהל, כמו כיתות-אמן, שיעורים, חזרות, תחרות לנגינת קונצ'רטו ואפילו קונצרטים.

כל אלה יתקיימו בהשתתפות סגל של מורים מחו"ל ועשרות סטודנטים מצטיינים, מהארץ ומהעולם. יש להניח שהנוכחות המאסיבית של הסטודנטים תעניק לפסטיבל אווירה קצת יותר צעירה מזו של השנים הקודמות, ויש לברך על כך. כל אירועי קורס הקיץ יהיו פתוחים לקהל ללא תשלום.

מתי: 26 ביולי עד 2 באוגוסט. איפה: כפר בלום וסביבותיו, הגליל העליון. מחירים: חינם ועד 130 שקל. אתר: http://www.kol-hamusica.org.il

כיתות אמן לפסנתר תל-חי בשדה בוקר

פרויקט "תל-חי - כתות אמן בינלאומיות לפסנתר" חוזר גם השנה אל הדרום, ויתקיים זו השנה ה-5 במדרשת שדה בוקר. הניגוד בין השם לבין המקום נובע מסיבות היסטוריות: הפרויקט התחיל את דרכו בתל-חי, לפני 19 שנה, אך ב-2006, בעת מלחמת לבנון השנייה, עבר לנגב - ונשאר שם.

הפרויקט הוא בעל אוריינטציה ברורה לתלמידי פסנתר ברמה גבוהה, אך עשוי לעניין גם חובבי מוזיקה המעוניינים בחוויית פסנתר אינטנסיבית באווירה המדברית של שדה בוקר.

כיתות אמן תל-חי כוללות שיעורים אישיים, כיתות אמן פומביות, רסיטלים וקונצרטים. כל אירועי הפרויקט פתוחים לקהל ללא תשלום. השנה ישתתפו ב"כיתות אמן תל-חי" כ-75 פסנתרנים מ-15 מדינות שונות, שיגיעו לישראל במיוחד. את השיעורים וכיתות האמן יעבירו 19 פסנתרנים מישראל ומחו"ל, חלקם מורים בעלי שם עולמי.

במהלך הפרויקט יתקיימו שתי תחרויות - האחת תחרות הביצוע הטוב ביותר של יצירה מאת בטי אוליברו (olivero), והשנייה תחרות הביצוע של קונצ'רטו לפסנתר. הפרס לזוכים בתחרות זו הוא הופעה עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון בשנה הבאה, בנוסף לפרס כספי.

קונצרט הסיום החגיגי של פרויקט תל-חי, יתקיים במוזיאון תל-אביב לאמנות ב-19 באוגוסט.

מתי: 1-18 באוגוסט. איפה: מדרשת בן-גוריון, שדה-בוקר, רמת-הנגב (וכן קונצרט סיום בתל-אביב). מחירי כרטיסים: כניסה חופשית לכל האירועים במדרשת שדה-בוקר. אתר: www.masterclasses.org.il

כיתות אמן לכינור של "קשת אילון"

מרכז כיתות האמן לכינור "קשת אילון" הוקם בשנת 1990, ועוסק בטיפוח כנרים צעירים מצטיינים. סגל ההוראה של המרכז מבוסס על מורים בכירים לכינור, בחסותו המוזיקלית של מאסטר הכינור שלמה מינץ.

בתקופת הקיץ מקיים המרכז את פרויקט הדגל שלו: קורס קיץ לכנרים צעירים מכל רחבי העולם, במסגרת של כיתות אמן. הקורס כולל פעילות מוזיקלית ענפה, המורכבת משיעורים אישיים; קונצרטים מדי יום; סדנה לתיקון כינורות וקשתות (אומנות נכחדת ומרתקת); כיתות אמן לסולנים עם תזמורת ואפילו, לא להאמין, שיעורי ירי בחץ וקשת, שהוכחו כתורמים לאיכות הנגינה.

במהלך הקורס מתקיים קונצרט גאלה חגיגי בתל-אביב, בו מופיעים הכנרים הן כסולנים והן בהרכבים שונים. הגראנד פינאלה היא הופעה משותפת של כל עשרות הכנרים משתתפי הקורס עם מוריהם. השנה ייערך קונצרט הגאלה באמצע הקורס ולא בסיומו, ויתקיים ב-4 באוגוסט במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב.

גם סדנאות "קשת אילון" מופנות בעיקר לתלמידי כינור, ופחות לקהל הרחב. עם זאת, חובבי כינור רציניים יוכלו למצוא עניין בכיתות האמן ובקונצרטים.

מתי: 25 ביולי עד ה-12 באוגוסט. איפה: קיבוץ אילון בגליל המערבי. מחיר: קונצרטים 50-100 שקל, קונצרט גאלה בתל-אביב 175-300 שקל, קונצרט סיום באילון 150 שקל. אתר: http://www.keshetei.org.il